Onderhandelingen sociale coalitie gestaakt

21 mei 2014

Onderhandelingen sociale coalitie gestaakt

De onderhandelingspartners van de sociale coalitie (SP, BurgerBelang, PvdA, CDA/CU) hebben woensdagavond gezamenlijk aangegeven dat de onderhandelingen zijn gestaakt. Dat komt omdat de PvdA onverwachts toch onvoldoende basis zag om verder te gaan.

Het Broederenkloosterproject bleek niet het struikelblok, daar waren de onderhandelaars het al over eens. Het Broederenkloosterproject zou stoppen, maar er zou wel gezocht worden naar bezuinigingen door synergievoordelen zonder dat daar nieuwbouw aan te pas zou komen.

Annelies de Jonge (PvdA) legt aan de pers uit waarom haar partij uit de onderhandelingen is gestapt.

De SP is van mening dat het zonde is om het gedane werk weg te gooien. Dat zou de formatie van het nieuwe college alleen maar verder vertragen. SP-onderhandelaar Engbert Gründemann: “We zijn vol vertrouwen dat we zonder al te veel vertraging een vervolgtraject kunnen beginnen samen met de andere partijen in de raad, op basis van het conceptakkoord dat al nagenoeg op poten stond.”

Volgens de PvdA hebben zij de stekker uit de onderhandelingen getrokken omdat ze ‘onvoldoende basis’ zagen om verder te gaan. Woensdagavond vond er na de persconferentie en de openbare bespreking een presidiumvergadering plaats. Daar hebben de fractievoorzitters van alle partijen gezamenlijk besproken hoe het nu verder moet.

SP-onderhandelaar Gründeman zei op de persconferentie dat de SP bereid is als op één na grootste partij het initiatief op zich te nemen: “Tijdens de presidiumvergadering heeft de SP voorgesteld dat we bereid zijn om onze verantwoording te nemen .We willen samen streven naar een breedgedragen coalitie die de oude tegenstellingen overbrugt en gezamenlijk werkt aan een nieuwe toekomst.”