Bouw leegstaande panden om tot goedkope kamerwoningen.

12 oktober 2013

Bouw leegstaande panden om tot goedkope kamerwoningen.

Van de fractie: De Zutphense SP fractie komt met een voorstel om de woningnood tegen te gaan en daarmee huisjesmelkers aan te pakken. Maandag 7 oktober heeft de fractie hierover een motie ingediend.

De SP wil leegstaande panden ombouwen tot goedkope (kamer)woningen. “Huisjesmelkers kunnen gewoon hun gang gaan, omdat huurders nergens anders kunnen wonen,” aldus SP woordvoerder Engbert Gründemann, “daarom vragen de huisjesmelkers torenhoge huren voor kleine en slecht onderhouden kamers. Om definitief af te rekenen met huisjesmelkers, moeten we definitief afrekenen met de huur- en kamerwoning nood.”

De SP wil laten onderzoeken welke panden hier geschikt voor zijn, maar het oude ROC gebouw aan het Vispoortplein, de leegstaande rechercheschool aan de Voorsterallee en leegstaande schoolpand aan de Zweedsestraat op het industrieterrein lijken de SP geschikt.

ROOD, de jongenvereniging van de SP, voert al jaren actie tegen huisjesmelkers. Zo riep ROOD de Zutphense verhuurder Kloppers uit tot ‘huisjesmelker’ van het jaar een voerden samen met zijn huurders succesvol actie tegen zijn malafide praktijken. “Maar Zutphense huisjesmelkers gaan gewoon weer verder op de oude toer,” aldus ROOD woordvoerder Ellis Müller, “we ontvangen steeds meer klachten. Huisjesmelkers kunnen gewoon hun gang blijven gaan omdat ze misbruik maken van de woningnood. Als een huurder durft te klagen, dan zegt de huisbaas gewoon: ‘voor jouw 10 anderen’. Deze wantoestanden moeten aangepakt worden, en dat kan alleen door er voor te zorgen dan huurders een goedkoop alternatief hebben.”

De motie vraagt het Zutphens college een plan te ontwikkelen om leegstaande panden om te bouwen naar goedkope kamerwoningen, hierover in gesprek te gaan met de verhuurders en eigenaren, en voor 1 december 2013 een actieplan over dit onderwerp te presenteren.