ID-pas minima goedkoper

30 april 2005

ID-pas minima goedkoper

Persbericht: de Stentor 30 april 2005

ZUTPHEN - Inwoners van Zutphen met een minimum - inkomen kunnen van de gemeente een tegemoetkoming krijgen in de kosten van de aanschaf van een identiteitspas. B en W komen in de volgende gemeenteraadsvergadering met een voorstel om de mogelijkheden van het zogeheten retributiefonds uit te breiden. Dat doen ze op initiatief van GroenLinks en SP.

Minima kunnen nu nog een beroep doen op het retributiefonds tot maximaal 91 euro per persoon per jaar. Dat bedrag zou naar 100 euro moeten, specifiek voor bijdragen in de aanschaf van een identiteitspas (ID-pas).

Het retributiefonds is er voor minima die bijvoorbeeld het lidmaatschap van een vereniging moeilijk kunnen betalen.

Het moet gaan om activiteiten die deelname aan het maatschappelijk leven ten goede komen, dus op het vlak van sport, cultuur en educatie.

SP en GroenLinks stellen dat een ID-pas daarbij óók van wezenlijk belang is. Het is sinds 1 januari voor iedereen vanaf veertien jaar verplicht om een identiteitsbewijs op zak te hebben.

De gemeenteraad is het eens met een voorstel van beide partijen om de drempel voor de aanschaf van een ID-pas te verlagen. Dit bleek bij de raadsvergadering dinsdag, waar een motie van GroenLinks en SP werd aangenomen met alleen één stem van de Stadspartij tegen.

Het raadsbesluit om het retributiefonds op maximaal 91 euro te stellen dateert pas van februari. Zutphense minima gingen er vijftien euro op vooruit vergeleken bij 2004. Voor Warnsveldse minima bleef het bedrag ongewijzigd. Het besluit was nodig omdat Warnsveld en Zutphen allebei met een andere regeling werkten; na de fusie tussen de gemeenten op 1 januari moest dat één nieuwe worden.

De gewijzigde verordening voor het fonds, waarop B en W nu studeren, moet wat SP en GroenLinks betreft gaan gelden met terugwerkende kracht, dus met ingang van 1 januari 2005.

Politiek succes SP over ID-pas