De SP in Zutphen

De SP is de actiefste politieke organisatie van Zutphen. We knokken voor een betere stad. Dat doen we in de raad en op straat. Dat doen we voor de mensen, maar vooral met de mensen. We gaan de buurten in om te horen wat er speelt, voeren samen met inwoners van Zutphen acties voor hun belangen en we stellen misstanden aan de kaak als dat nodig is. De SP is uw bondgenoot.

Wat doet de SP?

U kent de SP van acties voor grote en kleine zaken, zoals de acties tegen het Broederenkloosterproject, voor het behoud van een recreatiezwembad, voor het behoud van een menswaardige thuiszorg, tegen huisjesmelkers en voor skatebaanverlichting. Ook kent u de SP door het blootleggen van het mismanagement van de sociale werkplaats Delta, de hulp van de SP hulpdienst aan individuele hulpvragers en door het echte verhaal over de misstanden in de Zutphense thuiszorg, dat wij vertelden met het verspreiden van het zwartboek over de thuiszorg door heel Zutphen.

Hoe zit de SP in elkaar?

De SP in Zutphen bestaat uit een bestuur, een gemeenteraadsfractie en een kadergroep. Het bestuur wordt gekozen door de leden en is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de hele afdeling. De gemeenteraadsfractie wordt gekozen tijdens gemeenteraadsverkiezingen en doet het parlementaire werk. In de kadergroep zitten alle actieve leden: bestuursleden, raadsleden, ROOD-jongeren, folderaars en alle andere mensen die op één of andere wijze hun handen uit de mouwen steken voor de SP. Vanuit de kadergroep worden de acties opgezet. Iedereen is daar dus bij betrokken. Bestuur, fractie en kadergroep gaan hand in hand. Maar dat is nog niet alles: er zijn nog talloze andere mensen actief bij de SP: de SP-hulpdienstmedewerkers, de webmaster, de ROOD groep, de redactie en ga zo maar door.

Geschiedenis

In 1992 komt Agnes Kant vanuit Doesburg naar Zutphen om de dertien SP-leden te bezoeken die Zutphen rijk is. Zij wil in Zutphen een nieuwe SP afdeling opzetten. Samen met vijf van de dertien leden begint ze een werkgroep in Zutphen, die al gelijk flink aan de weg timmert met verschillende acties. In 1994 komt de SP voor het eerst in de Zutphense gemeenteraad, met één zetel. Theo Rijks is de eerste SP’er in de Zutphense gemeenteraad. De jaren daarna blijft de SP groeien, in de raad en op straat. Er zijn acties gevoerd tegen de komst van de Betuwelijn en voor betaalbare huurwoningen. Verkiezing na verkiezing gedijt de SP. Van dertien naar vijftig leden. Van vijftig naar honderd; van één naar twee, van twee naar drie zetels in de gemeenteraad.

In 2007 kwam de SP afdeling Zutphen in zwaar weer. De 3 SP-raadsleden stapten op. Het was een zware klap voor alle actieve leden, maar direct na die gebeurtenis zet iedereen de schouders eronder om de afdeling opnieuw op te bouwen.
   Dat is gelukt. Vandaag de dag staat de SP er sterker voor dan ooit tevoren. De afdeling heeft meer dan 200 leden in gemeente Zutphen en blijft maar groeien. Niet alleen in ledenaantal, maar ook in activiteiten. En op 19 maart 2014 groeit de gemeenteraadsfractie explosief: de Zutphense bevolking maakt bij de gemeenteraadsverkiezingen de SP de op één na grootste partij van Zutphen.

U bent nodig!

De SP is niets zonder u. U bent nodig om de SP nog sterker te maken. Niet alleen in verkiezingstijd, maar juist het hele jaar door. Zonder leden en vrijwilligers zou de SP de SP niet meer zijn.
Actief worden voor de SP is heel eenvoudig. Neem contact met ons op en we kijken samen wat het beste bij u past. Wilt u lid worden? Dat kan hier.

En voor de liefhebber:

Creative Commons-Licentie Dit werk valt onder een Creative Commons-licentie.