De SP in Zutphen

De SP is de actiefste politieke organisatie van Zutphen. We knokken voor een betere stad. Dat doen we in de raad en op straat. Dat doen we voor de mensen, maar vooral met de mensen. We gaan de buurten in om te horen wat er speelt, voeren samen met inwoners van Zutphen acties voor hun belangen en we stellen misstanden aan de kaak als dat nodig is. De SP is uw bondgenoot.

Wat doet de SP?

U kent de SP van acties voor grote en kleine zaken, zoals de acties voor het behoud van een recreatiezwembad, tegen foute verhuurders die de kantjes ervanaf lopen, voor de afschaffing van de marktwerking in de zorg en voor het behoud van de grijze container.

Hoe zit de SP in elkaar?

De SP in Zutphen bestaat uit een bestuur, een gemeenteraadsfractie en een kadergroep. Het bestuur wordt gekozen door de leden en is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de hele afdeling. De gemeenteraadsfractie wordt gekozen tijdens gemeenteraadsverkiezingen en doet het parlementaire werk. In de kadergroep zitten alle actieve leden: bestuursleden, raadsleden, SP Jongeren, folderaars en alle andere mensen die op één of andere wijze hun handen uit de mouwen steken voor de SP. Zij maken samen de SP in Zutphen.

Vanuit de kadergroep worden de acties opgezet. Iedereen is daar dus bij betrokken. Bestuur, fractie en kadergroep gaan hand in hand. Maar dat is nog niet alles: er zijn nog talloze andere mensen actief bij de SP: de SP-hulpdienstmedewerkers, de webmaster, SP Jongeren, de redactie en ga zo maar door.

Geschiedenis

In 1992 komen Agnes Kant en andere Doesburgse SP’ers naar Zutphen om de dertien SP-leden te bezoeken die Zutphen rijk is. Ze willen een SP-afdeling in Zutphen oprichten en dat lukt ze.

Vanaf het begin timmert de SP in Zutphen aan de weg met verschillende acties. In 1994 komt de SP voor het eerst in de Zutphense gemeenteraad, met één zetel. De jaren daarna blijft de SP groeien, in de raad en op straat. Er zijn acties gevoerd tegen de komst van de Betuwelijn en voor betaalbare huurwoningen.

Verkiezing na verkiezing groeit de SP, en ook het aantal leden blijft groeien: van dertien naar vijftig leden. Van vijftig naar honderd; van één naar twee, van twee naar drie zetels in de gemeenteraad.

Vandaag de dag staat de SP er sterker voor dan ooit tevoren. De afdeling heeft meer dan 200 leden in gemeente Zutphen en blijft groeien. Niet alleen in ledenaantal, maar ook in activiteiten.

Waar de SP vroeger nog een kleine partij was, heeft zij tussen 2018 en 2022 meebestuurd in onze gemeente. Mathijs ten Broeke was onze wethouder. In die periode behaalden we verschillende successen. De SP schafte de marktwerking in de huishoudelijke zorg af, er kwamen gloednieuwe jongerenwoningen, de rioolbelasting voor huurders werd afgeschaft en het leerlingenvervoer werd eindelijk fatsoenlijk geregeld.

U bent nodig!

De SP is niets zonder u. U bent nodig om de SP nog sterker te maken. Niet alleen in verkiezingstijd, maar het hele jaar door. Zonder leden en vrijwilligers zou de SP de SP niet meer zijn.
Actief worden voor de SP is heel eenvoudig. Neem contact met ons op en we kijken samen wat het beste bij u past. Wilt u lid worden? Dat kan hier.

En voor de liefhebber:

Creative Commons-Licentie Dit werk valt onder een Creative Commons-licentie.