ID-pas in Retributiefonds

10 mei 2005

ID-pas in Retributiefonds

Persbericht: de Stentor 10 mei 2005

ZUTPHEN - Het college van burgemeester en wethouders van Zutphen heeft besloten om (met terugwerkende kracht) de aanschaf van de identiteitskaar (ID-pas) te vergoeden via het Retributiefonds.

B en W geven hiermee gehoor aan de door de gemeenteraad aangenomen motie. Deze was ingediend door SP en GroenLinks.

Van dit Retributiefonds kan gebruik gemaakt worden door inwoners met een minimum-inkomen. Hen staat een maximumbedrag van honderd euro ter beschikking. Dat was vorig jaar in Zutphen nog 91 euro.

Aanleiding voor de extra vergoeding is het feit dat de mensen die van een minimuminkomen moeten rondkomen er door verschillende rijksmaatregelen de laatste jaren op achteruit zijn gegaan. Daarnaast worden zij door de overheid ook nog eens verplicht een identiteitskaart aan te schaffen, omdat iedereen vanaf 14 jaar zich sinds 1 januari moet kunnen identificeren.

Het gemeentebestuur vindt het redelijk dat de extra kosten voor de aanschaf van die ID-pas, via het Retributiefonds worden vergoed. De terugwerkende kracht geldt tot 1 januari van dit jaar.

Sociale deelname

Het Retributiefonds is bedoeld om deelname aan het sociale leven te bevorderen. De honderd euro kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden als reductie voor een abonnement op een krant, lidmaatschappen van (sport)verenigingen, culturele en educatieve instellingen.

De planning is om de uitvoering van de regeling in juli te laten starten. Ondanks de verhoogde maximumbijdrage verwacht de gemeente dat het begrote budget niet overschreden zal worden. In Zutphen en Warnsveld kunnen 616 personen van deze regeling profiteren.

Politiek succes SP over ID-pas