Financieel Debat: Betoog van onze fractievoorzitter Thomas Rijs

26 juni 2005

Financieel Debat: Betoog van onze fractievoorzitter Thomas Rijs

Vrijdag 24 juni heeft de gemeenteraad 10 uur vergaderd om zoekrichtingen te vinden waar mogelijk 3 miljoen Euro te bezuinigen valt. Hieronder het betoog van onze fractievoorzitter Thomas Rijs.

Voorzitter,

Dat de SP staat voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit, en dat deze waarden zich in de eerste plaats vertalen in goede sociale voorzieningen, mag als bekend worden verondersteld. Daar hoef ik verder niet over uit te weiden. Er is nog een punt waar de SP vooral op in zal zetten de komende jaren, dat punt is werkgelegenheid. En dan vooral werk voor de mensen die dat het hardste nodig hebben, mensen die nu gedwongen zijn om een beroep op een uitkering te doen. Voor de SP zijn plannen die werkgelegenheid bevorderen dan ook belangrijk en dus kunnen projecten als de ‘revitalisering de Mars’ en ‘Zutphen Marketing’ op steun van de SP rekenen. Maar we willen meer doen. Volwaardige arbeidsplaatsen in de ondersteunende sfeer bij de gemeente en bij instellingen die gesubsidieerd worden. Er is werk genoeg en er is talent genoeg. Dit moeten we actief stimuleren.

De SP speelt echter niet voor Sinterklaas, maar neemt uiteraard ook op financieel gebied politieke verantwoordelijkheid. Daarom wil ook de SP een deugdelijke begroting die sluitend is. Om dat te bereiken zijn helaas bezuinigingen en/of inkomstenvergroting nodig.
Zaken waar volgens ons best op bezuinigd kan worden zijn:

• De inhuur en uitbesteding door de gemeente: € 500.000.
  • De Hanzehof krijgt een reguliere subsidie en een prachtige verbouwing. De aanvullende subsidie van € 150.000 per jaar kan geschrapt worden.
  • De raad geeft het goede voorbeeld en levert 10% in van de vergoeding: € 50.000.
  • Minder reisjes naar zustersteden, alleen nog maar geld ivm ontwikkelingssamenwerking.
  • Minder inzet op de WOP’s.
  • Geen veel te dure E-dienstverlening.
  • Geen dure parkeergarage.

Mogelijkheden voor extra inkomsten liggen wat ons betreft bij:

• Verhoging van de parkeergelden met 20%: € 300.000 extra.

Wat betreft de zoekrichtingen zoals gepresenteerd door het college. De SP wil in beginsel niet bezuinigen op de volgende onderdelen: natuur en milieu, sport, onderwijs, jeugd en jongeren, welzijn en gezondheidszorg en sociale zaken. Voor de overige hoofdstukken geldt dat we de voorgestelde bezuinigingen beoordelen als duidelijk is wat de gevolgen zijn. Deze keuze voor zoekrichtingen is natuurlijk wel afhankelijk van de eventuele inhoud van de bezuinigings-voorstellen die het college in oktober aan de raad voorlegt. Nu is dat niet duidelijk. In oktober verwachten we van het college een helder antwoord. We kunnen en zullen vandaag dan ook geen beslissingen nemen over waarop wel of niet kan worden bezuinigd. Dan had er een gewone voorjaarsnota behandeling moeten zijn met concrete voorstellen.

Dan heeft de SP nog wat opmerkingen over de gang van zaken in aanloop naar de vergadering van vandaag:

• Klankbordgroep alleen bedoeld om informatie uit te wisselen; door het college in de pers gebracht als bezuinigingsvoorstel van taakgroep van ambtenaren en raadsleden. Op deze manier raakt de democratische besluitvorming gefrustreerd. Het zorgt er bovendien voor dat de SP huiverig is om een volgende keer zitting te nemen in een dergelijke groep.
  • College had zelf met concrete voorstellen moeten komen. Nu mag de raad de kastanjes uit het vuur halen, vandaag had veel korter gekund. Iedere fractie geeft in een kwartier aan wat haar prioriteiten zijn en daar kan het college mee aan de slag. (Etiketten plakken)
  • Er worden vier commissievergaderingen georganiseerd die geen commissievergadering mogen heten maar een technische bijeenkomst. Bovendien ontbreekt het overzicht. Voor belangstellenden ontbreekt de mogelijkheid om alle vergaderingen bij te wonen of in te spreken. Een agenda ontbreekt. Rekken we de dag totdat het tijd is voor het diner?
  • In de aanloop naar vandaag zijn door meerdere partijen vragen gesteld, deze werden echter niet of bar slecht beantwoord. Op specifieke vragen van de SP is geen antwoord gegeven: onthutsend, weer wordt niet het inzicht in de cijfers verschaft.
  • Bedragen die genoemd worden bij zoekrichtingen voor heroverweging zijn nog onduidelijk. Gesteld wordt dat er drie miljoen gevonden moet worden voor de komende jaren. Gewoon een inzicht in de ontwikkeling van het begrotingstekort ontbreekt. De SP stelt dat het tekort groter wordt dan drie miljoen. Een tekort over 2005 van 2,25 miljoen, een structureel tekort uit de jaarrekening 2004 van 360.000, ontsluiting en infrastructuur op De Mars, de parkeergarage, E-dienstverlening en een veranderende berekening bijstand vanuit het rijk.

Financieel Debat: De vier ingediende moties door de SP
Financieel Debat: eind goed, al goed?
Financieel Debat: SP heeft kater na geheugenverlies meeste raadsleden