Financieel Debat: eind goed, al goed?

26 juni 2005

Financieel Debat: eind goed, al goed?

Vrijdag 24 juni heeft de gemeenteraad 10 uur vergaderd om zoekrichtingen te vinden waar mogelijk 3 miljoen Euro te bezuinigen valt. De SP begon de dag met de nodige scepsis en kritiek en niet al te hoge verwachtingen.

Toch was het resultaat aan het einde van de dag één waar de SP best trots op mag wezen. Twee belangrijke (mogelijke) bezuinigingen waren punten van de SP: € 500.000 besparen op inhuur en externe bureaus en de raadsleden geven zelf het goede voorbeeld in moeilijke tijden en leveren 10% van hun vergoeding in; besparing € 50.000.

De dag begon met de mededeling van de wethouder financiën dat er serieus 3 miljoen gevonden moest worden omdat de provincie de goedkeuring van de begroting 2005 had uitgesteld. De SP vond dat de wethouder met de brief van de provincie de druk erg opvoerde, terwijl vooraf iedere keer werd beklemtoond dat er alleen maar naar zoekrichtingen zou worden gekeken.

De fractievoorzitter van de SP, Thomas Rijs, begon zijn betoog met aan te geven dat het voor de SP zeer belangrijk is in te zetten op werkgelegenheid voor mensen in een uitkeringssituatie. Verder toonde hij de financiële verantwoordelijkheid van de SP door concrete bezuinigingen voor te stellen. Bijvoorbeeld een half miljoen op inhuur en externen, 150.000 op "De Hanzehof" (die al erg verwend wordt met een dure verbouwing) en 10% korting op de vergoeding van de raadsleden. Extra inkomsten mogen gevonden worden in hogere parkeertarieven: 3 ton extra.

De SP wil natuurlijk niet bezuinigen op natuur en milieu, sport, onderwijs, jeugd en jongeren, welzijn en gezondheidszorg en sociale zaken. Met de eigen voorgestelde bezuinigingen zou de SP ook een sluitende begroting kunnen presenteren.

De rest van de dag verliep zeer warm en benauwd, maar ook saai en verwarrend. Commissievergaderingen en iedere keer weer nieuwe zoekrondes leverden steeds een nieuw voorstel op. Knappe koppen die het nog konden volgen, de SP-fractie was het spoor af en toe bijster.

In één van de volgende betogen nam Thomas Rijs de gelegenheid te baat om de SPeerpunten naar voren te brengen. Politiek is ook eigen initiatief. Vier moties diende hij in en hij gunde de burgemeester zijn eigen spreektijd, want de heer Gerritsen was 10 minuten zoet met het voorlezen van de SP-moties.

Vier moties met de volgende wensen:

• Gemeente die meer zelf doet, leuker werk heeft voor ambtenaren, extra mensen uit WW of bijstand in dienst neemt en op inhuur en externen een half miljoen bespaart.
  • Vrijstelling van sollicitatieplicht van mensen met bijstandsuitkering boven 57,5 jaar die meer dan 20 uur vrijwilligerswerk of mantelzorg verrichten.
  • Onderzoeken welke subsidies alleen nog maar verstrekt kunnen worden als mensen uit WW of bijstand een volwaardige baan krijgen. Wij dachten bijvoorbeeld aan "De Hanzehof" en Zutphen marketing.
  • Onderzoek naar de mogelijkheid van een collectieve ziektekostenverzekering voor minima.

De verrassing was groot over dit initiatief van de SP. Goede voorstellen waar men eigenlijk geen nee tegen kan zeggen. Meer partijen hadden namelijk het belang van werkgelegenheid benadrukt. Geen enkele partij durfde het aan de ideeën af te wijzen; enkele partijen spraken zelfs hun waardering uit voor de goede plannen. Toch wilde iedereen meer tijd om er over na te denken. De moties zijn aangehouden en worden in de eerstvolgende commissies besproken. We zullen er alles aan doen om zoveel mogelijk ideeën te verwezenlijken. We hebben in ieder geval ons visitekaartje afgegeven en dat bevalt goed.

Tenslotte, na vele rondes kwam het eindvoorstel ter bespreking. Belangrijkste bezwaar daarin was voor de SP het voorstel om loketten in Warnsveld te sluiten. Toen Thomas Rijs de andere partijen voorhield dat ze hiermee verkiezingsbeloftes braken reageerden velen als door een wesp gestoken. Voor het overige was het een voorstel waar twee kanjers van SP-punten in zaten: een half miljoen bezuinigen op inhuur en externen en een vermindering van de raadsvergoeding met 10%. Natuurlijk grandioos. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we verrast waren dat deze punten het eindvoorstel hadden gehaald. Maar goed; blijkbaar dwing je geluk in de politiek soms ook af. Verder wordt er op sociale zaken één ton bezuinigd op efficiency in het apparaat, valt mee te leven, want verder blijven de voorzieningen op peil.

Dus eigenlijk een plaatje waar we als SP wel verantwoordelijk voor willen zijn. Want ook de SP wil dat de gemeente niet meer uitgeeft dan ze verdient. Het voorstel week wel heel erg af van de plannen van de VVD: die wilde 2,5 miljoen bezuinigen op ambtenaren en 2 miljoen op sociale zaken. Zij moeten nu een hele grote draai maken om nog akkoord te gaan. Zo blijkt maar dat de SP beter in het college had kunnen zitten dan de VVD. Wij maken waar dat we het aankunnen.

Financieel Debat: Betoog van onze fractievoorzitter Thomas Rijs
Financieel Debat: De vier ingediende moties door de SP