Retributiefonds vergoedt kosten van activiteiten

3 augustus 2005

Retributiefonds vergoedt kosten van activiteiten

Een publicatie van de Gemeente Zutphen:

Het Retributiefonds levert een bijdrage aan de kosten van sportieve, sociale, culturele of educatieve activiteiten voor minima. De maximale vergoeding is dit jaar verhoogd tot € 100,- per persoon per jaar.

Voor wie?

De bijdrage is bedoelt voor inwoners van Zutphen met een inkomen dat maximaal 110% van de bijstandsnorm bedraagt. Het maakt daarbij niet uit of u uw inkomen zelf verdient door te werken, of dat u bijvoorbeeld een WAO, WW, of AOW-uitkering heeft, of dat u een bijstandsuitkering heeft. Alleen de hoogte van uw inkomen wordt vergeleken met de hoogte van een bijstandsuitkering.

Wat?

De hoogte van de vergoeding is gelijk aan de door u aantoonbaar gemaakte kosten, met een maximum van € 100,- per persoon per jaar (van 1 januari t/m 31 december 2005). Als uw gezin bijvoorbeeld bestaat uit 4 personen, kunt u dus maximaal 4 x € 100,- = € 400,- vergoed krijgen.

Voor welke activiteiten?

Er kan een bijdrage worden aangevraagd in de kosten van de sportieve, sociale, culturele en educatieve activiteiten, die hieronder genoemd worden. Er wordt geen bijdrage gegeven in de kosten van kleding. Er wordt ook geen bijdrage gegeven voor kosten van (extra) activiteiten die door school worden georganiseerd. Wel is vergoeding mogelijk voor buitenschoolse activiteiten in het kader van de Brede School. Dit jaar kunnen ook voor het eerst de aanschafkosten van een identiteitskaart vergoed worden.

Lijst van activiteiten

A.

• Lidmaatschap van sportvereniging of sportschool
  • Lidmaatschap van jongerenorganisaties
  • Entree en/of 10-badenkaart van het zwembad
  • Zwemlessen
  • Danslessen

B.

• Lessen van een muziekschool
  • Lidmaatschap (sociaal-) culturele verenigingen, zoals een zangvereniging, een muziekvereniging, een vereniging op het gebied van amateuristische kunstbeoefening, jeugd- en jongerenwerk, hobbyactiviteiten enzovoort
  • Abonnement op de schouwburg
  • Lidmaatschap bibliotheek
  • Lidmaatschap van vakbond of politieke partij
  • Lidmaatschap ouderenbond
  • Museumjaarkaart
  • Patiëntenvereniging
  • Kosten van ‘Internet’, voor mensen die tengevolge van invaliditeit en/of ouderdom aan huis gebonden zijn
  • Abonnement op raadsstukken
  • Krantenabonnement

C.

• Cursussen volwasseneneducatie en vorming van ROC Aventus (Waterstraat)
  • Cursussen van de Volksuniversiteit
  • Cursussen van club- en buurthuizen
  • Computercursussen

D.

• Aanschafkosten van ID-kaart

Voor meer informatie en om aan te vragen

Er zijn speciale formulieren voor het aanvragen van een bijdrage uit het Retributiefonds. Ook is er een voorlichtingsfolder over het Retributiefonds. Deze folders en formulieren zijn verkrijgbaar bij de balie van de afdeling Sociale Zaken in het stadhuis, ‘s Gravenhof 2, tel. 587000 (openingstijden balie Sociale Zaken: maandag tot en met donderdag van 8.30 -16.00 uur en op vrijdag van 8.30 - 12.30 uur). Verder zijn de formulieren verkrijgbaar bij de Openbare Bibliotheek in Warnsveld en in Zutphen. U kunt de aanvraag het hele jaar door, tot uiterlijk 31 december 2005, indienen bij de balie van Sociale Zaken.