Behendige fractievoorzitter SP

22 november 2005

Behendige fractievoorzitter SP

De fractievoorzitter van de SP, Thomas Rijs toonde zijn politieke behendigheid op de raadsvergadering van 21 november. Zijn voorstel om de dorpsraad van Warnsveld ook toegankelijk te maken voor jongeren vanaf 16 jaar kreeg brede steun. Ook van de PvdA, die doorgaans niet staat te trappelen de SP aan een succes(je) te helpen.

In de commissievergadering had de SP al voorgesteld de dorpsraad open te stellen vanaf 16 jaar. Een punt uit het verkiezingsprogramma om jongeren er meer bij te betrekken. De PvdA is hier ook voorstander van, getuige haar inspanningen voor de jongerenraad. De PvdA dacht dit plannetje van de SP te kunnen kapen en diende het in als een motie. Voorgesteld werd een onderzoek te doen naar meer betrokkenheid van jongeren bij de politiek. De SP diende een amendement in om 16-jarigen ook toegang te geven tot de dorpsraad in Warnsveld.

De collegepartijen suggereerden graag een tegenstelling tussen de PvdA motie en het SP-voorstel en natuurlijk waren ze voor de motie van de PvdA. Behendig meldde Thomas Rijs dat beide plannetjes elkaar niet in de weg zaten en dat de SP ook de motie van de PvdA zou steunen. Toen kon ook de PvdA niet anders dan voor het voorstel van de SP te stemmen. Door de SP kunnen jongeren direct actief worden in de dorpsraad van Warnsveld.