Collegepartijen slaan plank mis met Bronsbergen

22 november 2005

Collegepartijen slaan plank mis met Bronsbergen

De drie grootste collegepartijen, PvdA, CDA en VVD hebben politiek een flinke zeperd behaald. In de raadsvergadering van 21 november dienden ze gedrieën een motie in over permanent wonen op Bronsbergen. De motie vroeg om opschorting van de handhaving, gedogen dus. Verder wilden de 3 partijen meer overleg met belanghebbenden om een oplossing te vinden. Na een fel debat en een ontrading van het college werd de motie schielijk ingetrokken.

Al een jaar lang voert een werkgroep een intensieve lobby binnen de politiek om permanent wonen op Bronsbergen mogelijk te maken. Waar PvdA, CDA en VVD zich hiervoor gevoelig toonden wilden de andere partijen, SP, Stadspartij, ChristenUnie, GroenLinks en D66, juist wel blijven bij handhaving. GroenLinks nam de motie van haar collegepartners zeer hoog op, zeker omdat deze direct in strijd is met de afspraken uit het college-accoord.

De motie was politiek prutswerk. Er werd verzocht om gedogen en een nieuwe oplossing. Maar iedereen weet dat deze oplossing wettelijk niet te vinden is. Bronsbergen is óf een recreatiepark óf een woonwijk. Er zijn geen andere smaken. Toch werd dit genegeerd door de drie grootste college-partijen. De VVD verzocht nota bene om een ‘creatieve oplossing’ zonder ook maar één bouwsteen daarvoor aan te dragen. Nadat eerst alle andere partijen het onaanvaardbaar hadden uitgesproken volgde ook de verantwoordelijk wethouder R. de Lange. Het kan niet. Na een schorsing werd het broddelwerkje dan ook ingetrokken.

Het leed was echter nog niet geschied voor de college-partijen. Bij monde van Johan Luijendijk had de SP namelijk ook een motie ingediend. Hierin werd een uitspraak van de raad gevraagd waarin het huidige handhavingsbeleid werd gesteund. Het kan raar lopen; de SP die een motie indient om het collegebeleid te steunen. Maar doel was een keer een heldere uitspraak omdat de discussie over permanent wonen al een jaar lang doorettert. Natuurlijk werd deze motie gesteund door Stadspartij, GroenLinks, ChristenUnie en D66. De college-partijen durfden het, na de terechtwijzing van de eigen wethouder, toch nog aan om tegen de SP-motie te stemmen. Met 13 voor en 14 tegen werd deze afgewezen. Nog langer onduidelijkheid, met dank aan PvdA, CDA en VVD.

Permanent wonen op Bronsbergen?