Diftar gaat door, SP niet accoord

14 december 2005

Diftar gaat door, SP niet accoord

De invoering van Diftar in 2006 gaat definitief door. De gemeenteraad van Zutphen heeft hiermee ingestemd. Alleen SP en Stadspartij hebben tegengestemd. De VVD had dit ook wel willen doen, maar kon als collegepartij niet anders dan voorstemmen. De SP had twee belangrijke kritiekpunten: Diftar wordt maar half uitgevoerd en Diftar is te duur.

De SP is nooit voorstander geweest van Diftar. Toch hebben we de laatste voorstellen op de inhoud beoordeeld. Goede elementen zijn de kwijtscheldingsregeling en de regeling rond medisch afval. Ook positief is dat de oud-papier container al 10% meer papier heeft opgeleverd. Toch wordt Diftar maar half uitgevoerd. Diftar was bedoeld om afvalscheiding en afvalvermindering te stimuleren. Maar bij hoogbouw en in de binnenstad verdwijnen aparte GFT-containers. Consequentie daarvan is weer dat het GFT-tarief voor alle huishoudens gelijk wordt gesteld aan het tarief voor het restafval. Geen stimulans meer om GFT-afval te scheiden.

Verder toonde de SP aan, bij monde van Johan Luijendijk, dat de voorgestelde Diftar-tarieven te hoog zijn. De kosten van Diftar bedragen ongeveer 40 euro per huishouden. Zou iemand in 2006 evenveel containers aan de weg plaatsen als dit jaar dan zou hij toch 80 euro meer kwijt zijn. Er zit teveel lucht in de tarieven. Stadspartij, CDA en VVD vinden de tarieven ook te hoog. De collegepartijen verbonden hier echter geen conclusies aan. De SP probeerde op het laatst nog de wethouder tot een belofte te verleiden. Als het teveel ontvangen geld van de afvalstoffenheffing ook in 2006 weer zou worden teruggeven aan de burger, dan had de SP nog wel mee willen gaan met de voorstellen. Helaas bleek wethouder van Oosten hiertoe niet bereid; hij had al genoeg politieke steun. De SP was geen voorstander van Diftar maar hoopt nu toch van harte dat het een grandioos succes wordt, voor het milieu èn voor de portemonnee van de burger. We houden u op de hoogte, houdt u ons ook op de hoogte van uw ervaringen?

Persbericht: de Stentor 13 december 2005

Diftar: vinger aan de pols

door SANDER GROOTENDORST

13 DECEMBER 2005 - ZUTPHEN - Met het jawoord van de gemeenteraad van Zutphen voor de nieuwe afvalstoffenheffing gisteravond staat nu onherroepelijk vast dat bewoners van Zutphen en Warnsveld vanaf 1 januari vastzitten aan het afval-inzamelsysteem diftar. Van de oppositiepartijen SP en de Stadspartij had dat niet gehoeven: zij stemden tegen, want ze vinden de tarieven te hoog. De VVD, begin dit jaar een van de felste tegenstanders, stemde wel voor, zij het ‘niet van harte’.

Ondanks hun tegenstem kwamen SP en Stadspartij wel met een motie (toegevoegd voorstel) om het alle huishoudens volgend jaar mogelijk te maken één keer gratis maximaal driehonderd kilo grofvuil weg te brengen naar het afvalbrengpunt. Dat wordt met ingang van 1 januari immers duurder en SP en Stadspartij denken dat de drempel om grofvuil af te voeren daardoor ‘wel erg hoog’ is. ‘Het zelf wegbrengen van afval mag bovendien worden beloond; nu staat daar niets tegenover, je moet alleen maar extra betalen’, aldus J. Luijendijk (SP). Drie andere fracties bleken voor de motie te voelen, al stemden ze uiteindelijk tegen. J. de Zwart (D66): ‘Het idee staat in ons verkiezingsprogramma, maar op zo korte termijn is het niet uitvoerbaar. Het is beter er volgend jaar mee te komen, dan weten we ook meer van de gevolgen van diftar.’ A. Oldenkamp (ChristenUnie) denkt er hetzelfde over. W. van Stockum (VVD): ‘Een keer gratis wegbrengen van grofvuil is ook een manier om de toename van zwerfafval tegen te gaan.’ Maar hij mist de financiële onderbouwing.

Andere partijen zagen de nadelen: ‘Je laat ook mensen gratis afval wegbrengen die die acht euro zo kunnen betalen’, zei G. Buitink (GroenLinks). W. Schoorl (PvdA): ‘En mensen die geen grofvuil hebben, betalen indirect weer mee aan het afval van anderen. Diftar is juist bedoeld om de eigen verantwoordelijkheid te stimuleren.’

De VVD staat nog steeds niet te juichen bij diftar. De partij kan niet wennen aan het idee dat ‘de vuilnisman nu voor belastinginspecteur gaat spelen’. Iedere keer dat een Zutphenaar afval wegdoet, wordt dat voortaan geregistreerd en verrekend. B en W krijgen van de VVD het voordeel van de twijfel. De SP had dat ook bijna gegeven, maar haakte af omdat wethouder Van Oosten niet wilde beloven dat de tarieven al in de loop van 2006 naar beneden worden bijgesteld. Ze worden op basis van ieders afvalgedrag in 2005 bepaald. De kans is groot, zegt ook Van Oosten, dat het in de praktijk lager uitvalt.

Op aandringen van D66 zegde Van Oosten wel toe dat de gemeente de vinger aan de pols houdt en dat eventuele kinderziekten worden aangepakt. ‘Al moeten we ook niet meteen na twee maanden met ingrijpende conclusies komen, misschien zelfs nog niet na een jaar. Diftar heeft tijd nodig.’

Vragen SP over DIFTAR
Diftar in de vertraging