Inwoners meer invloed dankzij de SP

21 december 2005

Inwoners meer invloed dankzij de SP

Op initiatief van de SP en D'66 is er afgelopen raadsvergadering een Zutphense referendumverordening vastgesteld.

Afgelopen januari is de Tijdelijke referendumwet vervallen en daarmee ook de Zutphense referendumverordening. Dit is echter nooit de bedoeling geweest aangezien Zutphen allang voor de Tijdelijke referendumwet een referendumverordening had ingesteld. De SP vindt het belangrijk dat burgers, als ze dat zelf willen, over belangrijke onderwerpen hun stem kunnen laten horen. Dat er ook een grote behoefte is aan zulke mogelijkheden, bleek duidelijk bij het referendum over de grondwet voor Europa.

Bij de behandeling van het voorstel bleek maar weer eens hoe anders de PvdA zich opstelt als ze aan de macht is. Landelijk zit de partij in de oppositie en is voor het referendum, in Zutphen zit ze in de "Zutphense regering" en is tegen. Ook de VVD zag niets in de mogelijkheid voor een referendum, maar dat was te verwachten aangezien zij toch eigenlijk alleen geïnteresseerd is in de mening van de rijke burgers. GroenLinks stemde verbazend genoeg verdeeld, de partij is landelijk een van de voorvechters van directe democratie zoals het referendum, maar is blijkbaar lokaal een stuk conservatiever. Positieve uitzondering was het CDA die ondanks het landelijke beleid toch voor stemde. Uiteindelijk bleek bij stemming dat het voorstel er met een nipte meerderheid door was.

U kunt nu dus weer, dankzij het initiatief van de SP en D'66, directe invloed op het Zutphense beleid uitoefenen.