Voedselbank Zutphen krijgt steun gehele raad

14 december 2005

Voedselbank Zutphen krijgt steun gehele raad

De voedselbank Zutphen krijgt een steun in de rug van de gehele gemeenteraad. Het voorstel van SP en GroenLinks betekent een startsubsidie van € 5.000 en hulp bij het zoeken van een geschikte locatie. Helaas is een voedselbank hard nodig geworden in ons rijke land. Het zou niet zo mogen zijn. Maar gelukkig krijgt de hartverwarmende voedselbank nu wel een hart onder de riem gestoken.

Natuurlijk is de SP verontwaardigd over de armoe in Nederland. En verdrietig is dat dit alleen maar erger wordt. De SP koos ervoor in de gemeenteraad om hier niet te lang bij stil te staan. Belangrijk was om nu steun uit te spreken voor de voedselbank in Zutphen. Zoveel tijd en energie van vrijwilligers die willen dat goed voedsel dat over is naar mensen gaat die anders niet toekomen aan goed en gezond eten. De voedselbank blijft een hartverwarmend initiatief dat in Nederland breed wordt gesteund, van vrijwilligers tot grote bedrijven. Raadslid Johan Luijendijk van de SP is dan ook in zijn nopjes met dit geslaagde initiatief om de voedselbank een ‘steuntje in de rug’ te geven.

Persbericht: de Stentor 13 december 2005

Zutphen geeft steun in de rug aan Voedselbank

door SANDER GROOTENDORST

14 DECEMBER 2005 - ZUTPHEN - De pas opgerichte Voedselbank in Zutphen kan rekenen op een bedrag van maximaal vijfduizend euro van de gemeenteraad. Die nam gisteren bij de raadsvergadering unaniem een voorstel van GroenLinks en SP aan om de Voedselbank, die deze maand van start gaat, een steun in de rug te geven.

‘Het valt te betreuren dat een geweldig initiatief als de Voedselbank noodzakelijk is geworden’, zeggen de indieners. N. Jacobs (GroenLinks): ‘Eigenlijk zou het overbodig moeten zijn in een rijk land als Nederland.’

Zutphen kent met bijna elf procent veel huishoudens die op de armoedegrens zitten. In Gelderland is dat percentage alleen in Nijmegen hoger. De gemeente heeft geld in kas voor armoedebeleid, maar dat is in 2005 nog niet op. Het is volgens GroenLinks en SP een logische gedachte een bedrag aan de Voedselbank te geven. Die wil vijftig voedselpakketten per week samenstellen. ‘Ondernemingen hebben ook baat bij de voedselbank, zij zijn blij als hun producten nog gebruikt kunnen worden en hoeven geen kosten te maken voor vernietiging van overtollige partijen’, aldus de motie. De Voedselbank heeft onder meer geld nodig voor gemaakte onkosten. Volgens wethouder K. Luesink zijn particuliere fondsen bereid de Voedselbank te steunen en is gemeentelijke subsidie wellicht overbodig. O. Bosch (VVD) zei het particulier initiatief toe te juichen en dat de gemeente eigenlijk niet zou moeten meebetalen. Omdat het om maximaal vijfduizend euro gaat (dat wordt minder als particulieren meer betalen), stemde de VVD toch voor.

Inschrijfformulieren voor voedselbank

Mensen die op 23 december een pakket van de Zutphense voedselbank willen ontvangen, kunnen uiterlijk 18 december hun inschrijfformulier inleveren. De Eetketen heeft al een aantal aanmeldingen ontvangen.

Wie zich later aanmeldt, krijgt ook pas later een pakket. De formulieren zijn verkrijgbaar bij de Zutphense bibliotheek, het gemeentehuis in Warnsveld (Clientenraad) en Zutphen (Sociale Zaken), het mededelingenbord van Het Volkshuis en bij de receptie van GGNet. Mensen die hulp nodig hebben bij het invullen van de formulieren kunnen op 23 december van twaalf tot twee uur terecht bij De Eetketen. De ingang van het pand achter Vluchtelingenwerk is te bereiken via de Halve Maanstraat en Melatensteeg.