Dag 2005, Hallo 2006

14 januari 2006

Dag 2005, Hallo 2006

Zoals gebruikelijk is bij het ingaan van het nieuwe jaar, wil ik ook even terugblikken op het afgelopen jaar. Ik zal u niet vermoeien met een reeks gebeurtenissen, maar twee zaken verdienen de aandacht.

Niet alleen omdat het goed is voor de burgers, maar ook omdat het nog eens de duidelijk maakt waar de SP voor staat:

• De vrijstelling van de sollicitatieplicht. Vriend en vijand waren overtuigd van de zinloosheid ervan.
  • De invoering van de van collectieve verzekering voor de minima.

Deze zaken hebben hun beslag gekregen dankzij de inspanningen van onze jongens in de raad. Zij hebben zich het afgelopen jaar van hun beste kant laten zien. Een pluim voor onze jongens. Samen met hen in de raad zullen we alert moeten blijven op de komende ontwikkelingen in onze stad. Ik noem bijvoorbeeld de WijkOntwikkelingsPlannen. Daarnaast blijven we actief en strijdbaar om de afbraak van ons sociale stelsel tegen te gaan.

Hoewel onze samenleving zich verhard en het individualisme zich duidelijk aftekent, ben ik toch optimistisch voor het komende jaar. Ik bevind mij in het gezelschap van een club mensen, die voortdurend laat zien wat voor elkaar over te hebben. De bezorging van de Tribune bijvoorbeeld. Of de medewerking aan allerlei acties, zoals de actie Noodrem. Immers, als je kiest voor de SP, dan leef en werk je vanuit het plichtsbesef tegenover je medemens.

Als er nog enig altruïsme bestaat in dit land, dan wordt dit belichaamd door de mensen van de SP: Leven en werken op bases van principes als gelijkwaardigheid en solidariteit. Met elkaar en voor elkaar. Deze constatering geeft reden tot optimisme. Ook de landelijke politiek, waar de SP het steeds weer goed doet in de peilingen en het groeiend aantal leden, geeft reden tot optimisme.

Redenen genoeg om het komend jaar positief en optimistisch tegemoet te zien.

Op basis van deze instelling wens ik jullie allemaal een gezond en gelukkig nieuwjaar.

Jur van der Garde, voorzitter