Gemeente reageert veel te traag op burgers

7 februari 2006

Gemeente reageert veel te traag op burgers

De SP is van mening dat de gemeente Zutphen veel te traag reageert op brieven van burgers. We kennen zoveel voorbeelden dat het maanden duurt voordat men iets hoort. Burgers zijn gehouden aan termijnen, dan moet de gemeente zeker het goede voorbeeld geven.

De SP gaat er een hard punt van maken, we hebben al zo vaak aan de bel getrokken. Eerste stap is de volgende vraag die Johan Luijendijk in de raadsvergadering van januari heeft gesteld. De wethouder belooft in maart met een voorstel te komen. Het college krijgt die kans nog van ons. Pakken ze die niet, dan komen wij met een voorstel.

Vraag in raadsvergadering van 30 januari:

De gemeente reageert niet op brieven of geeft pas heel laat antwoord. De ingezonden brieven in de krant waren duidelijk. En weet u wat het meest opviel: het verbaasde ons niet meer, sterker, we herkennen het beeld. Geen antwoord op brieven of pas vele maanden later, het zijn geen incidenten, het lijkt een structureel probleem; organisatie, cultuur, mentaliteit, daar kunnen we slechts naar raden.

We kunnen zo 15 gevallen opnoemen waar de gemeente niet of veel te laat antwoordt, het is een genante vertoning. Dit kan zo niet meer, de SP heeft dit vaker aan de kaak gesteld en keer op keer werd beterschap beloofd.

Voorzitter, de SP vindt het enorm belangrijk dat burgers binnen 2 weken een ontvangsbevestiging met daarin de naam van een behandelaar krijgen en binnen 6 weken antwoord op de brief of een motivatie waarom behandeling langer op zich laat wachten. Burgers moeten zich strak aan termijnen houden en kunnen boetes krijgen als ze zich daar niet aan houden. De gemeente moet zelf dan ook op tijd reageren. Wat de SP betreft: “De maat is vol”.

Daarom de volgende vraag aan het college: wilt u op korte termijn een voorstel met structurele verbeteringen aan de raad doen en dit in de commissie van febr, uiterlijk maart met de raad bespreken. Zo niet, dan zal de SP zelf met een voorstel komen, want zo kan het niet langer.