Kleffe Kliek Politiek

28 februari 2006

Kleffe Kliek Politiek

In Zutphen wordt in grote harmonie politiek bedreven en de gemeente bestuurd. Als oppositiepartij zijn we de eerste om te erkennen dat dit genoeg voordelen geeft. Voor een goed bestuur heb je vertrouwen nodig tussen coalitiepartijen, dat geeft stabiliteit. Met de SP in het bestuur zou dat niet anders zijn. Niemand zal dan ook een Delfzijl aan de IJssel wensen. Alleen kleven er ook nadelen aan deze manier van politiek. Voor de SP staat deze politiek steeds meer gelijk aan kleffe kliek politiek.

De kleffe kliek politiek geeft een bepaald sfeertje. We hebben het goed met elkaar, we bedoelen het goed met elkaar en gaan niet teveel kritiek op elkaar hebben, want iedereen doet toch z’n best. Allemaal goed en aardig, maar als dit betekent dat een inhoudelijk debat achterwege blijft en scherpe kritiek niet geleverd wordt als daar aanleiding toe is, dan is het té gezellig geworden.

In Zutphen is het te ver doorgeschoten. Het college kan voorstellen wat ze willen, maar de PvdA en het CDA zijn het klakkeloos eens met het college. Komt de oppositie met goede ideeën, dezelfde partijen schieten gelijk in de reflex dat ze het er niet mee eens zijn. Het is de dood in de pot voor een goede discussie. Zeker omdat de VVD tegenwoordig een blaffende hond is geworden; en die bijten niet. De VVD heeft regelmatig kritiek, maar verbindt daar nooit consequenties aan. Sterker nog, het lijkt erop dat ze ‘terug in het hok’ gaan als de PvdA maar een kik geeft. Hoe vaak maken ze in een debat niet een draai van 180 graden. D66 is weliswaar uit het college gezet door de PvdA, maar gedraagt zich vaak nog wel als collegepartij. Eigenlijk betekent dit al een kleffe kliek van vier partijen: 18 van de 29 zetels. GroenLinks zit al jaren in het college, wil ook wel eens kritiek hebben op het college, stemt ook wel mee met moties van SP of Stadspartij. Maar het verschil maken ze er ook niet mee. Echte inhoudelijke politiek komt dus van ChristenUnie, Stadspartij en SP. Met 8 van de 29 zetels is dat alleen te weinig om dingen te veranderen. Als SP zouden we dolgraag willen dat burgers en instellingen op tijd antwoord krijgen op hun brieven of bezwaren. Al jaren duurt dat al véél en véél te lang. De gemeenteraad zou zich toch van links tot rechts sterk moeten maken hiervoor, toch?