SP op de markt, maar geen voorkeursbehandeling

2 maart 2006

SP op de markt, maar geen voorkeursbehandeling

Als SP staan we zoveel mogelijk op de markt, ook in de vier jaar tussen de verkiezingen. In Zutphen is dat een goed gebruik dat ook door GroenLinks (GL) wordt gedaan. GL stelde per motie voor om een betere marktplaats voor de ideële organisaties te regelen. De SP wil ook een betere plaats, maar geen voorkeursbehandeling boven marktkooplieden.

Na de opknapbeurt van de Houtmarkt staan politieke partijen op een onaantrekkelijke plaats op de zaterdagmarkt. Bij de Drogenap, waar vrijwel geen doorloop van publiek is. De aanloop bij de ideële organisaties is dan ook erg weinig. De SP wil graag een andere plaats. GL wil dit ook en deed in de raad van 27 februari het voorstel om een plaats bij de fontein te reserveren. De plaats, waar jarenlang de ideële organisaties haar ideeën kon uitventen. Ook voor de SP een prima plaats.

Alleen is er één groot minpunt. De gemeente heeft besloten op de vernieuwde Houtmarkt de ruimte rond de fontein open te houden voor terrassen. Marktkooplieden zijn hier niet blij mee en hadden ook graag deze populaire plaatsen ingevuld. Deze ruimte vervolgens wel gebruiken voor de politiek lijkt op een voorkeursbehandeling. Politieke partijen kunnen in de gemeenteraad met een motie hun eigen belang dienen. Voor andere partijen staat alleen de vergunningaanvraag en het eventuele bezwaar maken open. Bij monde van Thomas Rijs vindt de SP dan ook dat het niet past om met een motie deze betere plaatsen te organiseren. Verantwoordelijk wethouder Schriks volgde dezelfde redenering en vreemd genoeg stemden SP en VVD tegen de ingediende motie van GL. Alle andere partijen stemden voor; de wethouder zal de motie wel ten uitvoer brengen. Tsja… mag de SP nu wel gebruik gaan maken van de nieuwe plek bij de fontein?