SP tegen papieren vernieuwing

1 maart 2006

SP tegen papieren vernieuwing

Als enige partij heeft de SP tegen de nieuwe werkwijze van de gemeenteraad gestemd. We zijn voor vernieuwing die de burger meer ruimte geeft in de politiek. Maar we zijn fel tegen papieren tijgers die alleen maar meer bureaucratie opleveren. Want de nieuwe werkwijze wordt ingevuld met een extra ambtenaar, meer kosten in tijden van bezuinigingen.

De voorgestelde nieuwe werkwijze van de raad ziet er als volgt uit. Nu is er iedere maand één raadsvergadering en twee weken ervoor zijn er vier commissievergaderingen. In de nieuwe manier wordt er iedere twee weken op maandagavond vergaderd. Eerst tegelijk twee maal een forum waar burgers in het begin kunnen meepraten. Aan het eind van de avond een officiële raadsvergadering waar de besluiten worden genomen. Op papier is het een voorstel van 20 kantjes. Oordeelsvormend, beeldvormend en besluitvormend vergaderen. Veel woorden, maar helemaal snappen doen wij het nog niet. Alsof de mensen opspringen uit de stoel en denken: “daar ga ik graag een keer naar toe” De SP gelooft er niets van.

Wat zou de SP dan voorstellen? We vinden het een prima idee als burgers kunnen meedebatteren. Daar kunnen we gewoon mee beginnen door in de huidige commissievergaderingen de ruimte te geven aan burgers die willen meepraten. Gewoon de eerste helft aanschuiven en mee discussiëren. Niet moeilijk en we kunnen ermee experimenteren zonder dat er een extra ambtenaar nodig is. Bovendien, op heel veel onderwerpen weten mensen de weg naar de politiek ook al te vinden. Rond UMTS, hoogspanning, oud papier, Bronsbergen en het Meijerink zijn er insprekers en belangstellenden in de vergaderingen geweest. Prima, geef ze alleen meer ruimte om mee te doen.

Wij zien de voordelen niet om alles op de schop te gooien. Naar verluidt zijn ze in Apeldoorn en Voorst erg tevreden over deze manier van werken. Zijn dat niet toevallig twee gemeenten waar het volledige college het afgelopen jaar is opgestapt. Mhhz, misschien moeten we het dan toch maar uitproberen!!!