SP geeft cadeaubon als gemeente te laat heeft gereageerd

24 april 2006

SP geeft cadeaubon als gemeente te laat heeft gereageerd

De SP gaat twintig cadeaubonnen verloten onder burgers en ondernemers die de afgelopen jaren een trage reactie van de gemeente hebben gekregen. Hiermee wil de SP het goede voorbeeld geven en voorstellen voortaan altijd een cadeaubon, een sorry, mee te sturen als de gemeente te laat reageert op een brief. In de toekomst is de rekening dan wel voor de gemeente.

De SP heeft al vaker gezegd dat teveel burgers en instellingen in Zutphen veel te lang moeten wachten op een reactie van de gemeente. Daarbij is het geen uitzondering dat mensen langer dan een half jaar moesten wachten op een fatsoenlijke reactie. Dat kan gewoon niet. Uit een extern onderzoek blijkt nu dat de resultaten van een tijdige briefafhandeling inderdaad teleurstellend zijn. Gelukkig zegt de gemeente dan ook dat het "nu anders moet en kan!" De SP wil de gemeente hierbij graag helpen. Daarom doen we het voorstel van de cadeaubon. Als een burger, ondernemer of instelling te laat een reactie krijgt van de gemeente dan geeft de gemeente een cadeaubon. En hoe langer het heeft geduurd, hoe groter de cadeaubon. Na 6 weken pas een eerste reactie: € 25,-. Na 3 maanden: € 50,-. Na een half jaar: € 75,- en na een jaar: € 100,-. De SP vindt het belangrijk dat de gemeente daarmee erkent dat ze te laat is en bij wijze van excuus een cadeaubon aanbiedt.

We hopen van harte dat dit gaat helpen. Want nu blijkt uit het onderzoek dat de briefafhandeling niet wordt gezien als reguliere taak, maar als extra. En dat moet natuurlijk anders. Door de cadeaubon wil de SP bereiken dat de mentaliteit bij de afhandeling van brieven veranderd. Een brief van een burger of ondernemer beantwoord je zo snel mogelijk. Dat willen we bereiken, samen met de gemeente.

Omdat het de SP menens is gaan we zelf het goede voorbeeld geven. De afgelopen jaren zijn veel mensen in aanraking gekomen met een trage gemeente. Onder deze groep wil de SP twintig cadeaubonnen verloten en het bedrag van de bon is hoger naarmate de reactie langer op zich liet wachten; dezelfde bedragen als de SP ook aan de gemeente vraagt.

Hoe dingt u mee naar een cadeaubon?
Stuur uw gegevens naar de SP-fractie, p.a.
Badhuisweg 7, 7201 GM Zutphen
of mail naar secretariaatzutphen@sp.nl.

Belangrijk is dat u een kopie van uw brief en de eerste reactie van de gemeente meestuurt. Op een nog af te spreken datum, eind mei, zullen we de cadeaubonnen 'feestelijk' uitreiken; misschien dan toch nog 'een geluk bij een ongeluk'?

Betoog gehouden tijdens de raadsvergadering

Voorzitter, het klopt dus: het komt te vaak voor dat burgers en ondernemers te lang moeten wachten op een eerste reactie van de gemeente. Om in de woorden van het college te spreken: ook wij zijn van mening dat het nu anders moet en kan! U bent ontevreden, wij ook. U noemt de resultaten met recht teleurstellend en het verbetertraject uit 2001 is onvoldoende geslaagd. Maar het is ook een kwestie van fatsoen dat op correspondentie van de burger tijdig wordt gereageerd.

Voorzitter, de SP citeert met instemming uit de brief die het college de raad op 10 april heeft aangeboden. Waardering van onze kant uit dat de pijn van de trage reacties in alle openheid op tafel ligt. Dat biedt kansen om het echt beter te gaan doen. De SP wil daar graag een idee voor aandragen: een cadeaubon verstrekken als de gemeente te laat reageert op de burger of ondernemer. Waarom dit idee?

Belangrijkste conclusie uit het rapport van InfoManagement – een keer een goed extern onderzoek! – is "De briefafhandeling wordt niet tot de reguliere taken gerekend, maar als 'extra' gezien." De mentaliteit moet dus veranderen en dat is een hele lastige. Door de cadeaubon vergroot je het bewustzijn binnen de gemeente dat je op tijd reageert op brieven van burgers. Met de motie verzoeken we het college dit idee verder uit te werken in het actieplan. Het is niet bedoeld om er een nieuwe regel of verordening op los te laten. De cadeaubon zal een gebaar, een excuus moeten zijn vanuit de gemeente: "sorry, we zijn te laat." De burger kan er geen recht op doen gelden.

De SP meent het serieus; we hopen met dit idee de mentaliteit een in de goede richting te buigen. En, we willen zelf het goede voorbeeld gaan geven. Alle burgers en ondernemers die de afgelopen jaren te lang moesten wachten op een reactie van de gemeente hebben, wat ons betreft, recht op zo'n cadeaubon. Om de gemeentebegroting niet extra te belasten zal de SP deze bonnen voor haar rekening nemen. De SP zal 20 bonnen verloten onder iedereen die zijn late reactie bij ons aanmeldt. En de bedragen van de cadeaubonnen zullen gelijk zijn aan de voorgestelde bedragen in de motie. Voor een aantal mensen zal het dan hopelijk nog een 'geluk bij een ongeluk' worden.

Motie cadeaubon

De raad van de gemeente Zutphen,
in vergadering bijeen op 24 april 2006;

Overwegende:

• De resultaten van een tijdige briefafhandeling zijn teleurstellend.
  • "De briefafhandeling wordt niet tot de reguliere taken gerekend, maar als 'extra' gezien", is een conclusie uit het onderzoek door InfoManagement.
  • Een ambitieus verbetertraject, in 2001 ingezet, is onvoldoende geslaagd.
  • Er is een wetswijziging algemene wet bestuursrecht in de maak (initiatief Luchtenveld/Wolfsen) die voorziet in een dwangsom als bestuursorganen niet tijdig reageren op een aanvraag of bezwaarschrift.

Meningen:

• Terecht stelt het college dat het een kwestie van fatsoen is dat op brieven van de burger tijdig wordt gereageerd.
  • Veel brieven van burgers zijn geen aanvraag of bezwaarschrift en vallen dus buiten de nieuwe regeling voor de dwangsom.
  • Het goed is als de gemeente erkent te laat te zijn met haar reactie. Een gebaar of excuus is dan sowieso op zijn plaats.

Verzoekt het college om:

• Bij het opstellen van het actieplan 'vlottrekken brievenproject' het volgende gebaar op te nemen:
    een cadeaubon van € 25,- bij een eerste reactie van de gemeente later dan 6 weken,
    een cadeaubon van € 50,- te verstrekken indien de eerste reactie pas na 3 maanden wordt gegeven,
    een cadeaubon van € 75,- te verstrekken indien de eerste reactie na een half jaar wordt gegeven en
    een cadeaubon van € 100,- te verstrekken indien de eerste reactie na een jaar wordt gegeven.
  • Deze verstrekking van de cadeaubon is een gebaar van gemeentewege en persé geen nieuwe regelgeving. Het gaat hier om de erkenning dat de gemeente te laat is met haar reactie.

En gaat over tot de orde van de dag.

Persbericht: SP Zutphen deelt bonnen uit