Uitslag enquete Diftar

3 mei 2006

Uitslag enquete Diftar

Het huisvuil in Zutphen en Warnsveld wordt vanaf januari 2006 afgerekend volgens het Diftar-systeem: hoe meer vuil u aanbiedt, hoe meer u betaalt. De SP wilde weten of Diftar nu écht een verbetering is. Daarom hebben wij u op deze site en op de markt gevraagd uw mening hierover te geven.

In totaal namen 77 personen de moeite een vragenlijst in te vullen. Gebruikers van ondergrondse verzamelcontainers zijn duidelijk minder tevreden over Diftar dan gebruikers van minicontainers. Vooral het haperen van het pasje, niet kunnen openen van de container, de nauwe opening, troep en zakken huisvuil ernaast zijn velen een doorn in het oog.

Opmerkelijk is dat Diftar niet geleid heeft tot meer afvalscheiding. Bij 56% van de invullers is dit hetzelfde gebleven, 27% is meer afval gaan scheiden, 10% juist minder.

Zwerfvuil is toegenomen vindt 64%. Daarnaast vindt 23% dat de hoeveelheid rommel op straat gelijk is gebleven. De meningen van beide gebruikersgroepen lopen hierover nauwelijks uiteen.

Veel mensen ruimden vroeger zelf zwerfafval op. Omdat dit nu extra geld kost doen zij dat niet meer. Wij zijn niet blij met dit onbedoeld neveneffect van Diftar.

Enquete Diftar
Diftar gaat door, SP niet accoord
Vragen SP over DIFTAR
Onze SPeerpunten