SP toch blij met college?

27 juni 2006

SP toch blij met college?

Eigenlijk kan de SP toch wel tevreden zijn met het college in Zutphen. Dat zit zo: in Rotterdam is er de afgelopen jaren een rechts college geweest waar we niet erg gelukkig van werden. Nu is er een ander college in de havenstad en dat laat al betere geluiden horen, met name naar allochtonen toe. Dat is winst. De partijen die in Rotterdam het college vormen zijn de PvdA, het CDA, de VVD en GroenLinks. Precies! Dezelfde samenstelling als in Zutphen.

Afgezien van deze opmerkelijke parallel kan de SP goede dingen zien in Zutphen. We hebben bij de Voorjaarsnota complimenten uitgedeeld aan het college voor de volgende zaken: de bewaakte gratis fietsenstalling, de nieuwe Kaardebol, de windmolens, sanering van afvalberg Fort de Pol, de voorbereidingen op de WMO, de collectieve ziektekostenverzekering, de vereenvoudigde aanvragen retributiefonds en bijzondere bijstand. Kortom, we noemen de dingen ook bij naam als het goed gaat.

Neemt niet weg dat we het college hebben voorgehouden op twee punten meer ambitie te verwachten. De SP wil meer banen en meer betaalbare woningen. Het college gaf aan al zoveel ambities te hebben. Bij monde van Johan Luijendijk antwoordde de SP dat deze twee ambities er dan ook nog wel bij kunnen. Een ander punt wat in Zutphen echt beter moet is de snellere briefafhandeling. Nu gaat dat vaak zo traag. Dit onderwerp heeft de afgelopen maanden regelmatig op de agenda gestaan en de gemeente weet nu drommels goed dat de gehele raad hier bovenop zit. De beloofde beterschap moet dus echt waargemaakt worden.