Stadspartij trekt gele kaarten

25 juni 2006

Stadspartij trekt gele kaarten

De Stadspartij heeft onlangs twee gele kaarten voorgehouden aan dit college vanwege de trage afhandeling van brieven. Twee maal geel is rood, dus mag dit college opstappen van de Stadspartij? Helaas is dit onduidelijk gebleven omdat de Stadpartij in de raadsvergadering van 29 mei geen spreektijd meer had om de moties van afkeuring te verdedigen en ze heeft al aangekondigd de moties te zullen intrekken. Lijkt de SP niet erg geslaagd.

De SP vindt de trage afhandeling van brieven en aanvragen bijzondere bijstand ernstig genoeg, bovendien speelt het probleem al enkele jaren. Het is dus geen punt dat de Stadspartij hier moties van afkeuring over wilde indienen. De SP zou deze moties niet gesteund hebben. Het college heeft immers zelf onderzoek laten doen en toegegeven dat de resultaten bedroevend zijn en dat het nu echt anders moet. De gele kaarten voegen nu niets toe. Bovendien heeft de SP dit probleem aan de orde gesteld door het ‘ludieke’ idee voor te stellen van een cadeaubon als de gemeente te laat reageert. Aandacht voor het probleem is hard nodig. Inmiddels heeft de raad er zo veel over gezegd dat het college heel goed begrijpt dat het nu 5 voor 12 is.

De SP heeft er moeite mee hoe de gele kaarten van de Stadspartij zijn behandeld. Als eerste stonden de aangekondigde moties in de krant voordat de gemeenteraad vergaderde. Prima bij andere voorstellen, maar bij dit ‘zware geschut’ hoort een juiste volgorde. Bijzonder vervelend dat de moties niet behandeld konden worden omdat de Stadspartij bij andere onderwerpen alle spreektijd (19 min.) had verbruikt. Vervolgens is er een mailwisseling ontstaan en heeft het college met een brief gereageerd, allemaal buiten de openbare vergadering van de gemeenteraad om. De Stadspartij wil de moties nu intrekken in de vergadering van 3 juli. Dan is er geen debat geweest over dit zware geschut. Nogmaals, prima om dit in te zetten, het is een legitiem politiek wapen. Maar kom er dan ook voor uit en bespreek het in een openbare vergadering. Zo moet het dus niet. Nu blijven we met vragen zitten: waarom twee moties, waarom het management van de gemeente zo bekritiseren terwijl de politieke verantwoordelijkheid bij het college ligt, waarom eerst naar de krant, waarom nu intrekken zonder debat. Allemaal onbeantwoorde vragen en dat is niet goed.