Het VCP loopt vast

4 juli 2006

Het VCP loopt vast

Het verkeerscirculatieplan wordt geëvalueerd. De bedoeling is nieuwe maatregelen te nemen. Daarvoor wordt wel een hele lange aanloop genomen met trage stappen. Natuurlijk nodig omdat èn de VVD èn GroenLinks in het college zitten. Het is wel een dure grap.

Gisteravond moest de raad doelstellingen vaststellen. Deze waren zo algemeen dat je er niet op tegen kunt zijn. Toch lukte het de PvdA en GL om met een amendement stemming uit te stellen tot na de zomer. Soms is de politiek nog dikker dan dikke stroop.

Hieronder de bijdrage van de SP in de raad:

“Voorzitter, de SP heeft al eerder aangegeven dat de doelstellingen in dit uitvoerings-plan bol staan van de goede voornemens en de open deuren. Vertwijfeld hebben we ons in de commissie afgevraagd of de opstellers zo briljant zijn of wij zo dom? De wethouder verkeer heeft ook aangegeven dat de burgers die zich uitgesproken hebben over het VCP het gevoel moeten hebben dat er wat gedaan is met hun inbreng. De SP gelooft niet dat betrokken burgers dat gevoel zullen hebben met dit rapport in handen. We durven zonder problemen een weddenschap hierover aan.

Volgens de SP is dit rapport een duur uitvloeisel van dit brede college. Hoe kun je een verkeers- en vervoersbeleid opzetten als èn de VVD èn GroenLinks in het college zitting hebben. Mooi voorbeeld is de paal in Leesten: in de commissie vroeg ik me af wat die mooie zin betekent: “Het omrijden van, naar en door Leesten dient op evenwichtige wijze beperkt te worden” Wethouder van Oosten riep toen, gekscherend weliswaar: “daar hebben we in het college een uur over gepraat”. Het zou me niets verbazen als daar een kern van waarheid in zit. Maar om nou te zeggen dat het allemaal duidelijk wordt waar we naar toe gaan, nee, voor de SP niet.

De SP ziet hier dus een kostbaar proces in de politieke massage, nodig omdat Zutphen zo’n breed college heeft (wat voor kleur is dit trouwens? paarsplus?) Maar dat heeft toch ook weer goede kanten. Wist u al dat Zutphen trendsettend is geweest voor Rotterdam; ook daar zetelt nu een college van PvdA, CDA, VVD en GroenLinks. En eerlijk is eerlijk; dat is een hele verbetering.“