Koffie met gebak

4 juli 2006

Koffie met gebak

De SP is natuurlijk blij met de val van het kabinet. Een nieuw kabinet kan bijna niet slechter zijn dan het huidige. De fractie kon het niet laten om in de gemeenteraad van 3 juli deze feestvreugde te benoemen.

Met onderstaande vraag hebben we op prikkelende wijze gebruik gemaakt van het vragenhalfuurtje. De grap was compleet geweest als we zelf op een SP-gebakje hadden getracteerd, zo werd door meerdere raadsleden opgemerkt. Helaas hadden we die perfecte afronding niet zelf van tevoren bedacht. Maar goed, de prikkeling van de andere partijen was er niet minder om.

“Voorzitter, drie man van de SP-fractie hebben afgelopen vrijdag vergaderd. Twee personen hadden wat lekkers meegenomen voor bij de koffie. De landelijke politiek gaf ons een goede reden tot feestvreugde. Ik zal de verleiding weerstaan om hier uitgebreid op in te gaan. Wat hier wel relevant is dat het gevallen kabinet een slechte relatie onderhield met vrijwel alle gemeenten. Communiceren betekende bij dit kabinet slechts éénrichtingsverkeer. Voor het eerst in haar bestaan organiseerde de VNG een protestbijeenkomst tegen dit kabinet. Tegen de zin van alle gemeenten wilde dit kabinet een nationale politie invoeren en nog zeer recent heeft 99% van de gemeenten een brief aan het kabinet ondertekend met de vraag om een betere behandeling van uitgeprocedeerde asielzoekers. Dus ook vanuit gemeentelijk oogpunt bezien kan een volgend kabinet het alleen maar beter doen. De vraag die de SP aan dit college wil stellen, is de volgende: hoeveel collegeleden hebben de afgelopen dagen wat lekkers meegenomen voor bij de koffie?”