De Mars

31 oktober 2006

De Mars

De Mars wordt ingrijpend aangepakt de komende twintig jaar. Nieuwe woningbouw achter het station, renovatie van terreinen, een autotunnel waar nu de brede overweg is (Burgemeester Dijckmeesterweg) en een voetgangers / fietsers-tunnel bij de Kruittoren.

Allemaal goede plannen, maar de SP begint zich zorgen te maken of alle ambities wel betaalbaar zijn. In de raad van 30 oktober hield Johan Luijendijk voor de SP de volgende bijdrage:

Voorzitter, de SP heeft een dubbel gevoel bij dit voorstel.

We steunen de vernieuwing van de Mars. We juichen het toe als de Mars weer meer gaat leven, er nieuwe bedrijvigheid komt en er een nieuw stuk binnenstad aan de IJssel komt. Wel wil de SP dat er voor de huidige bewoners op de Mars nieuwe, betaalbare woningen komen op de Noorderhaven. De SP steunt ook het voorstel om te komen tot een aparte programmaorganisatie. Is er capaciteit ingeruimd voor het binnenhalen van subsidies, lijkt ons namelijk erg belangrijk.

De SP is niet te spreken over het volledig verdwijnen van de Mars-projecten uit de begroting. Waarom niet in de begroting 2007 de dekking opnemen voor de organisatiekosten? Het college weet toch al dat ze daarvoor het extra dividend van de Bank Nederlandse Gemeenten wil aanspreken. Hoe is de dekking van andere projecten? Al in 2004 is 4 miljoen beschikbaar gesteld voor de infrastructuur op de Mars, nog steeds is daar geen dekking voor.

Wij vinden dat het voor de raad nu gissen is naar de draagkracht van de gemeente. Zijn de Mars-plannen niet té ambitieus? Dat gevoel bekruipt ons wel. Concreet voorbeeld: in een eerdere bijlage staat een beroep op de reserves gepland van, schrik niet, 56 miljoen. De algemene reserves (begroting 2007) bedragen 55 miljoen. En wat staat er bij de risico’s (begroting 2007):

“Bij de bepaling van het weerstandsvermogen is (globaal) ook gekeken naar de risico’s binnen het project DE MARS. Op basis van de huidige bekende gegevens is er vooralsnog geen aanleiding het weerstandsvermogen op dit moment aan te passen.”

Voorzitter, dit klopt gewoon niet, het complete eigen vermogen van de gemeente staat op het spel bij de herontwikkeling van de Mars.

De SP gaat akkoord met de programmaorganisatie van de Mars. De hele gang van zaken rond de begroting verdient geen schoonheidsprijs en daar zullen we dan ook niet mee akkoord gaan.