h

E-Dienstverlening

31 oktober 2006

E-Dienstverlening

Elektronische dienstverlening moet het gaan worden de komende jaren. Paspoort of vergunning, uittreksel of bestemmingsplan; allemaal moet het via internet geregeld kunnen worden. Een ambitieus project waar de komende jaren 3,6 miljoen euro mee gemoeid is.

De SP is akkoord gegaan met de uitgesproken zorg dat de dienstverlening van de gemeente dan wel omhoog moet. Hieronder staat de SP-bijdrage van Johan Luijendijk:

Voorzitter, ik weet dat de verantwoordelijk wethouder, de heer Geerken, gesteld is op een stevig geluid vanuit de SP. Hij mist ons namelijk direct als we er een keer niet bij zijn. Toch moet ik hem nu al teleurstellen. De SP zal namelijk akkoord gaan met dit voorstel, ondanks grote zorg.

We hebben grote zorg over de zachte kanten van de elektronische dienstverlening. De dienstverlening van de gemeente moet namelijk beter. Op tijd brieven beantwoorden en vergunningen verlenen. Dat heeft te maken met een juiste houding van medewerkers: klantgericht, de burger centraal. Als dat niet meer verbeterd, dan is een elektronische dienstverlening slechts een schaamlap waar burgers niet op zitten te wachten.

Voorzitter, de SP heeft ook vertrouwen gekregen in de aanpak van het projectteam. Onze zorgen worden namelijk gedeeld. Zoveel mogelijk worden medewerkers vrijgespeeld om zich in te zetten op projecten binnen de e-dienstverlening. Expliciet wordt erkend dat het GEEN ICT-project is. En de relatie met de organisatieontwikkeling wordt gelegd. De SP is gelukkig met de keuze voor een klein extern bureau. De grote bureaus hebben namelijk een hoge prijs en een matige kwaliteit. De risicoanalyse door een gecertificeerde organisatie vinden wij eigenlijk nog wel zonde van het geld.

En we hebben een juweeltje ontdekt in de plannen. Graag vragen we het college dit juweeltje te promoveren tot prioriteit. Eén van de vijf kanalen is namelijk “naar de burger toe”. Voor veel brieven en vergunningen is het direct een enorme stap als medewerkers eerst bij de burger of ondernemer op bezoek gaan voordat een beslissing genomen wordt. De SP wil “naar de burger toe” een topprioriteit geven in de organisatieontwikkeling en de e-dienstverlening. Vraag aan de wethouder of hij zich sterk wil maken voor deze promotie?

De SP wenst de hele gemeentelijke organisatie succes met de uitvoering van dit ambitieuze project, samen met de organisatieontwikkeling. De dienstverlening naar de burger kan namelijk stukken beter.

U bent hier