SP wil meer steun particuliere initiatieven

8 november 2006

SP wil meer steun particuliere initiatieven

Bij de behandeling van de begroting 2007 heeft Johan Luijendijk de volgende bijdrage namens de SP ingebracht. De SP wilde het particuliere initiatief in het zonnetje zetten omdat de huisvestingsvraag van de voedselbank te makkelijk aan de kant is geschoven met het argument dat het een particulier initiatief is. Alsof de Hanzehof geen particulier initiatief is; daar mag het schip met geld wel aanmeren, waarom dan niet een klein beetje voor de voedselbank.

De SP wil graag een aantal particuliere initiatieven in het zonnetje zetten:

• De Barbaros Moskee had in het kader van de ramadan een Iftar-maaltijd georganiseerd en ik heb ervan genoten. Goede integratie komt namelijk van twee kanten.
  • De kringloopwinkel HAND zit weer in hun opgeknapte pand in de Kolenstraat. Lichter en veiliger. Geweldig dat zoveel vrijwilligers zich inzetten. Geen afval, spullen krijgen een tweede kans, mensen met een krappe beurs kunnen wat leuks kopen en er worden mooie projecten gesteund.
  • De voedselbank zorgt ervoor dat goed eten dat over is terecht komt bij mensen die dat bitterhard nodig hebben. Hartverwarmend wat hier gebeurt.
  • De Rotaryclub wil een parkeerterrein op de Noorderhaven exploiteren en zo een ton bij elkaar sparen voor een zwembad in het nieuwe Sutfene.

Geweldige particuliere initiatieven die in Zutphen gebeuren. De SP zet ze graag in het zonnetje en roept het college op royaal om te gaan met aanvragen om steun. Het kan echt royaler wat de SP betreft, zeker als je het vergelijkt met het voortdurend in de watten leggen van het particuliere initiatief op theatergebied; dan kan het namelijk niet op.

De SP feliciteert het college met de prachtige fietsenkelder bij het station. Uniek in Nederland, gratis en bewaakt. En voor het grootste deel betaald door derden. Klasse!

2007 kent geen sluitende begroting. De kosten voor de IJsselsprong zijn niet begroot, uit het budget voor de WMO wordt direct al een kwart miljoen voor de algemene middelen gebruikt en de kosten van de Mars zijn niet inzichtelijk gemaakt en ook nog niet gedekt. De kwart miljoen onttrekking aan de WMO willen we ongedaan maken met een amendement dat we samen met D66 indienen. De SP vindt het een slecht politiek signaal om op voorhand al een kwart miljoen uit de WMO te gebruiken om de begroting sluitend te maken zonder dat er één dag ervaring is opgedaan.

De SP maakt zich nog steeds zorgen over het slinkende aantal betaalbare woningen. Huizen worden gesloopt, duurdere komen ervoor in de plaats. Er worden betaalbare huurwoningen verkocht, er worden geen nieuwe betaalbare woningen gebouwd. Voor starters is het vrijwel onmogelijk een huis te vinden. Het wooncafé vorige week was een succes en 75 % van de aanwezigen vindt dat er meer betaalbare woningen voor starters moeten komen. De SP komt, samen met GroenLinks, binnenkort met een initiatiefvoorstel voor meer betaalbare woningen. U hoort snel van ons.

Voor de SP is werkgelegenheid ook een belangrijk punt. We zien goede ontwikkelingen. “Klaar voor de Klus” om jongeren zo snel mogelijk richting werk of opleiding te krijgen. Meer trajecten bij de Driekant en samenwerking met CWI, UWV, Delta en de Graafschap op één locatie. We kijken ook uit naar de nieuwe visie sociale zaken. Want er kan nog steeds meer gedaan worden. Meer mensen aan het werk. De SP heeft de ambitie dat raadsleden, samen met ondernemers en uitkeringsgerechtigden, hier actief mee aan de slag gaan: werk maken van banen.