Raad steunt Berkelstroom

19 december 2006

Raad steunt Berkelstroom

Op initiatief van de SP en de PvdA heeft de raad ingestemd met het voorstel de lokale omroep Berkelstroom eenmalig een verbouwingssubsidie van € 35.000 toe te kennen. Daarmee kan de studio aan de Laarstraat verbeterd worden en kan een betere kwaliteit radio de ether in geslingerd worden. Nu laat dat nogal eens te wensen over.

SP en PvdA kwamen met dit gezamenlijke voorstel omdat het verzoek van Berkelstroom zelf was afgewezen door het college van B&W. Voor de SP een merkwaardige afwijzing. Want de verhuizing van Berkelstroom naar de Laarstraat was een direct gevolg van de verbouwing van de Hanzehof. De Hanzehof kreeg daarvoor - schrik niet - € 10,5 miljoen subsidie van de gemeente. De kegelaars die ook moesten verkassen kregen € 350.000 voor een nieuwe ruimte en de kleinste van het stel, Berkelstroom, kreeg nul op het rekest bij hun verzoek. “Gelijke monniken, gelijke kappen” was dan ook het belangrijkste argument om Berkelstroom wél de subsidie toe te kennen. Natuurlijk zou het goed zijn als meer mensen naar Berkelstroom luisteren, maar de SP ziet in de verbouwingssubsidie juist een mooie aansporing naar de vele gemotiveerde vrijwilligers toe om meer mensen te bereiken. En laat Berkelstroom de Zutphense politiek maar kritisch verslaan.