SP wil meer betaalbare woningen

2 februari 2007

SP wil meer betaalbare woningen

Een jaar geleden heeft de SP het initiatief genomen om meer betaalbare woningen te realiseren in Zutphen. Al snel werd de samenwerking met GroenLinks gevonden. De afgelopen maand hebben we onze plannen gepresenteerd aan andere partijen. Vooral het CDA toonde zich enthousiast en heeft met een eigen inbreng een sterk voorstel tot stand gebracht. Grappig hoe op lokaal niveau wel een samenwerking tussen SP en CDA mogelijk blijkt. De plannen worden 12 februari in het forum besproken en 26 februari in de gemeenteraad. De SP hoopt van harte dat er brede steun is.

Een betaalbare woning is ook in Zutphen niet snel gevonden. Huurders moeten jaren wachten voordat ze in aanmerking komen voor woonruimte. Nog langer geduld is nodig voor het huis dat helemaal naar wens is. De stijgende huizenprijzen hebben koopwoningen onbetaalbaar gemaakt voor starters. Hoog tijd om hier wat aan te doen. CDA, SP en GroenLinks hebben elkaar gevonden in de ambitie om meer betaalbare woningen te realiseren in Zutphen.

Genoemde partijen willen aansluiten bij de nieuwe woonvisie die door de gemeente wordt voorbereid en stellen concrete maatregelen voor:

• Voor de gehele nieuwbouw van de komende vijf jaar in Zutphen de volgende onderverdeling aanhouden:
    - 30% sociale huur
    - 20% koop tot € 130.000
    - 30% koop tussen € 130.000 en € 180.000
    - 20% koop boven € 180.000
    Per locatie kan dit verschillen, maar over het geheel wordt deze verdeling wel gehaald.
  • Meer startersleningen (tot € 40.000) die ook gebruikt mogen worden voor de aankoop van bestaande woningen.
  • Woningcorporaties stimuleren woningen te verkopen aan de zittende huurder; door naar inkomen de maximaal toegestane 30% korting te benutten wordt het eigen huis bereikbaar; zeker als ook nog gebruik gemaakt wordt van een koopsubsidie en/of een starterslening. Ongeveer 2.000 huurders in Zutphen blijken hiervoor belangstelling te hebben.
  • Projectontwikkelaars en aannemers selecteren die goedkoper huur- en koopwoningen willen bouwen. Huizen tussen de € 100.000 en € 120.000 zijn namelijk mogelijk. De gemeente moet hier dan sterker op sturen.
  • Overal in het land wordt ervaring opgedaan met huur/koop constructies. Zaanstad, Ede en Bladel zijn hierin vooruitstrevend. Laat Zutphen daar eens de goede ideeën gaan halen en zo snel als mogelijk in Zutphen invoeren.
  • Laat de gemeente projecten aanwijzen waar groepen particulieren zelf de bouw begeleiden. Huizen worden op deze manier tot 30% goedkoper.

CDA, SP en GroenLinks willen graag concrete resultaten zien in Zutphen. Meer betaalbare woningen, zowel huur als koop. Er zijn genoeg voorbeelden uit het land die snel ingevoerd of gekopieerd kunnen worden. De andere partijen in de Zutphense gemeenteraad zijn inmiddels uitgenodigd om dit concrete actieplan te ondersteunen. Veel woningzoekenden zullen blij zijn als er meer betaalbare woningen komen in Zutphen.

Onze SPeerpunten