IJsselsprong of toch maar niet?

13 april 2007

IJsselsprong of toch maar niet?

De IJsselsprong en mogelijk 3.000 nieuwe woningen worden druk besproken in Zutphen. Er is veel steun voor, maar ook veel verzet tegen de plannen. Dankzij de Stadspartij leeft dit onderwerp breed binnen Zutphen. Het is goed als een onderwerp zo leeft. Maar waar staat de SP nu precies?

Het standpunt van de SP is genuanceerd en nog open in deze. Allereerst willen we twee plannen los zien van elkaar: aan de ene kant de hoogwatergeul en aan de andere kant de plannen voor 3.000 nieuwe woningen.

De hoogwatergeul is op termijn misschien nodig om de hogere waterafvoer te kunnen verwerken, om droge voeten te houden in Zutphen. Het rijk wil de dijken terugleggen bij Cortenoever en de Voorster Klei, maar op langere termijn kan de hoogwatergeul dan toch nog nodig zijn. Daarom kan de SP zich goed voorstellen dat je dan direct met de hoogwatergeul begint. Bovendien kan zo'n geul heel goed leiden tot extra natuur en een mooier landschap. De aanleg van de hoogwatergeul betekent extra kosten, die het rijk niet wil dragen. Zutphen studeert nu, samen met Voorst, Brummen en de provincie hoe de geul toch aangelegd en betaald kan worden. Als SP zijn we voor dat onderzoek, maar zijn we erg benieuwd wat er uit komt. Pas dan oordelen we verder.

Daarnaast wordt in de Regionale Structuur Visie 2030 een plan voor 3.000 woningen aan de Heufse kant opgenomen. Dat zijn veel woningen. Maar als de (regionale) behoefte voor die woningen bestaat dan willen we als SP ook dat daar voor gebouwd kan worden. We zijn dus niet per definitie tegen die 3.000 woningen. Wel vinden we dat heel goed in de gaten gehouden moet worden of ze nodig zijn, daarom willen we iedere 5 jaar opnieuw kijken hoeveel woningen nodig zijn. En natuurlijk zal de SP gaan voor betaalbare woningen, maar ook voor een ruim opgezette, groene woonomgeving.

Gaan de twee gescheiden plannen zometeen toch betekenen dat er 3.000 dure woningen nodig zijn om de hoogwatergeul te kunnen betalen? U kunt het standpunt van de SP dan al raden; daar zullen we mordicus tegen zijn.

Hopelijk is het SP-geluid bij de IJsselsprong zo duidelijker geworden, maar schroomt u niet om contact op te nemen met de SP-fractie als u er anders over denkt of meer wilt weten. De contactgegevens zijn links op deze site te vinden.