Politiek gedraai rond Meinsmasingel

11 april 2007

Politiek gedraai rond Meinsmasingel

Wat kan politiek soms frustrerend zijn. Prima als andere partijen het niet met je eens zijn. Maar wat is het vervelend als ze draaien zonder dat er een goede reden voor is. En zeker als burgers daar gewoon de dupe van worden. Afgelopen dinsdag was dit het geval voor de oudere bewoners van een appartementencomplex bij de Meinsmasingel.

Door de invoering van Diftar moeten de oudere, soms slecht ter been zijnde, bewoners nu 75 meter lopen naar de dichtstbijzijnde ondergrondse container. Voor die tijd stond er een container naast de deur. De bewoners hebben in mei 2006 aandacht gevraagd voor dit probleem, samen met bewoners van de Polsbroekpassage. Voor deze laatste groep is snel een goede oplossing gevonden.

De bewoners aan de Meinsmasingel hadden nog steeds geen fatsoenlijk antwoord gekregen van de gemeente. De SP was dit zat en diende een motie in waarin gevraagd werd een extra ondergrondse container te plaatsen. Het kost weliswaar € 10.000, maar er is nog voldoende budget. Bovendien moet zo'n grote Diftar-operatie goed uitgevoerd worden voor alle inwoners.

Twee weken geleden zei de VVD steun toe aan de SP-motie, nog grappend dat ze het niet te vaak eens moesten worden met de SP. De PvdA vond de motie sympathiek en wilde deze steunen, maar dan mocht er geen precedentwerking vanuit gaan. Komt het college met een antwoord dat - in theorie - voor 30 locaties een precedent zou kunnen gelden. Niet één concreet geval, alleen theorie. Bovendien speelt bij de Meinsmasingel niet alleen de afstand, maar vooral het feit dat het oudere mensen betreft die slecht ter been zijn.

Bij de stemming over de motie bleken de gelederen weer gesloten. VVD en PvdA stemden tegen. Waarom? Joost mag het weten, als SP zijn we teleurgesteld. En de bewoners aan de Meinsmasingel zijn een jaar lang aan het lijntje gehouden. Slordig van de gemeente Zutphen.