Fractiestandpunt opzegging SP lidmaatschap Johan Luijendijk

24 juli 2007

Fractiestandpunt opzegging SP lidmaatschap Johan Luijendijk

Geachte lezer,

Ons gewaardeerd fractielid Johan heeft zijn lidmaatschap van de SP opgezegd. Hieraan is een lange geschiedenis vooraf gegaan, zoals ook uit de opzeggingsbrief van Johan blijkt. Als fractie hebben we begrip voor de stap die Johan heeft gezet, al hadden we vurig gehoopt dat het nooit zo ver zou hoeven komen.

De moeilijke situatie waarin Johan is beland door de WAO-herkeuring, is een bij de fractie reeds langer bekend probleem. We hebben echter steeds de hoop gehad, dat het partijbestuur op enig moment aan een oplossing voor de ontstane situatie zou willen meewerken. Een oplossing die in onze ogen makkelijk te vinden zou moeten zijn. Helaas hebben we in de afgelopen periode moeten constateren dat de wil om mee te werken aan een oplossing volledig ontbreekt. Dit is voor ons als fractie zeer teleurstellend. Johan is een waardevol lid van de fractie dat alom waardering oogst voor zijn tomeloze inzet in en buiten de gemeenteraad. We hadden Johan dan ook graag voor onze fractie behouden, maar zonder een passende financiële oplossing is dit niet mogelijk. Het is voor ons dan ook onbegrijpelijk dat het partijbestuur dit afdoet als een persoonlijk probleem van Johan en op geen enkele wijze probeert deze waardevolle volksvertegenwoordiger te behouden. Herhaalde oproepen, voorstellen voor oplossingen en vurige pleidooien ten spijt, heeft het partijbestuur op geen enkel moment ook maar een poging ondernomen om voor Johan een passende oplossing te vinden. Dat Johan uiteindelijk geen andere uitweg ziet dan zijn lidmaatschap op te zeggen vinden wij begrijpelijk.

De opstelling van het partijbestuur heeft er overigens al in geresulteerd dat een aantal bestuursleden van de afdeling gedesillusioneerd, hun functies hebben neergelegd. Ook binnen de fractie leven sterke gevoelens van teleurstelling over de handelswijze van het partijbestuur. Hoe we nu verder kunnen en moeten gaan is niet duidelijk. Wij zullen in eerste instantie de ledenvergadering afwachten waarin de ontstane situatie met de leden van de afdeling SP Zutphen zal worden besproken. Hierna zullen wij als gehele fractie en ieder van de fractieleden voor zich, moeten bezien of er nog voldoende basis over is om als fractie op deze wijze voort te gaan.

namens de SP fractie,
de fractievoorzitter,