Schriftelijke vragen over de WMO

Schriftelijke vragen over de WMO

Zutphen, 27 oktober 2007,

Geacht college,

De SP heeft met grote zorg kennis genomen van het feit dat er in Zutphen wachtlijsten zijn ontstaan voor de thuiszorg. Zoals reeds in het forum naar voren gebracht vinden wij het onacceptabel dat mensen die gewoon recht op thuiszorg hebben dit niet tijdig van de gemeente krijgen.

Omdat wij, ondanks de geruststellende woorden van de wethouder, er nog niet gerust op zijn willen wij uw college de volgende vragen stellen over de wachtlijsten:
1. Wanneer is er een wachtlijst ontstaan? En wanneer is het college hiervan op de hoogte gesteld?
2. Hoeveel mensen hebben de afgelopen periode op de wachtlijst gestaan en hoe is het verloop (tot op het moment van de beantwoording van de vragen)?
3. Wil het college toezeggen om het forum maandelijks te rapporteren over de stand van zaken m.b.t. de wachtlijst?
4. Hoe gaat het college voorkomen dat wachtlijsten in de toekomst kunnen ontstaan?

Het college gaf bij monde van de portefeuillehouder in het forum te kennen dat er middelen aan de thuiszorginstelling zijn verstrekt om tijdelijk (duurdere) krachten via een uitzendorganisatie te kunnen inzetten om zodoende de wachtlijst te kunnen terugdringen. Op zich is de SP blij met alle maatregelen die worden genomen om de wachtlijst terug te dringen, toch hebben wij nog enkele vragen over deze inzet van gemeenschapsgeld:
5. Waarom was het noodzakelijk om aan de thuiszorginstelling geld beschikbaar te stellen voor de tijdelijke inhuur van extra krachten? Beschikt de thuiszorginstelling niet over voldoende liquide middelen om dit zelf te doen?
6. Is het college van mening dat de thuiszorginstelling had moeten voldoen aan de verplichting tot het leveren van voldoende thuiszorg zodat er geen wachtlijsten konden ontstaan? En zo ja gaat het college dan het beschikbaar gestelde bedrag weer verrekenen of terugvorderen?

Uit een uitgebreide inventarisatie van de SP blijkt dat het op veel plaatsen in Nederland pover is gesteld met de kwaliteit van de geleverde thuiszorg. Door de geïntroduceerde harde concurrentie blijken zowel de cliënten als het personeel een hoge prijs te moeten betalen. De Zutphense SP fractie maakt zich dan ook zorgen om de kwaliteit van de thuiszorg in Zutphen en heeft de volgende vragen voor het college:
7. Welke instrumenten heeft het college om de kwaliteit van de geleverde thuiszorg te bewaken?
8. Hoe maakt het college gebruik van deze instrumenten?
9. Op wat voor wijze zorgt het college ervoor dat zij op de hoogte is van de tevredenheid van de afnemers over de geleverde zorg?

Met het oog op de aanstaande begrotingsbehandeling wil de SP fractie graag inzicht in de mogelijkheden om de eigen bijdrage te verlagen of voor sommige WMO zaken geheel te laten vervallen. Daartoe hebben wij de volgende vragen voor het college:
10. Hoe hoog zijn de uitvoeringskosten die verbonden zijn aan het in rekening brengen, innen en administratief verwerken van de eigen bijdrages bij de WMO, graag per onderdeel uitgesplitst (dus hulpmiddelen, thuiszorg etc.)?
11. Is het juridisch mogelijk om voor sommige WMO middelen geen eigen bijdrage in rekening te brengen?
12. Kan het college een overzicht verstrekken waarin wordt aangegeven wat het wettelijke minimum aan eigen bijdragen per WMO onderdeel is en welk minimum de gemeente Zutphen en aanzien van deze onderdelen hanteert?
13. Wat zou het kosten alle eigen bijdragen voor de WMO op het wettelijke minimum te stellen of geheel te laten vervallen?

Wij verzoeken het college onze vragen 10 t/m 13 met voorrang te behandelen en te beatwoorden uiterlijk voor de behandeling van de begroting in de gemeenteraad.

Namens de fractie SP Zutphen,
de fractievoorzitter,