Jong en oud genieten van SP Spelendag 2008

25 mei 2008

Jong en oud genieten van SP Spelendag 2008

In de vroege ochtend van zondag18 Mei vertrok vanaf het NS station een bus met 36 jonge en oudere Zutphenaren, naar pretpark Walibi in Biddinghuizen om daar mee te doen met de SP Spelendag 2008. Op het station werden we uitgezwaaid door Johan Oonk de afdelingsvoorzitter van SP Zutphen.

De bus reed via Apeldoorn om daar de laatste lege stoelen op te vullen met lokale SP families die net als wij met graagte het aanbod hadden aangenomen om voor maar € 5,00 per volwassene (kinderen half geld) met de jaarlijkse SP Spelendag mee te doen.

Bij aankomst in Biddinghuizen was het een drukte van belang. Alle SP bussen werden naar een speciaal veld gedirigeerd. We kregen we een vrolijk en muzikaal welkom van een dweilorkest en nadat de kaartjes gecontroleerd waren, werden we opgewacht door verscheidene Tweede Kamerleden van de SP die de duizenden deelnemers opwachten met dienbladen vol sprankelende champagne en limonade. Bij binnenkomst kreeg iedereen ook een vuurrood plastic scheidsrechterfluitje uitgereikt.

Toen de spelen geopend werden, kregen we te horen dat het doel van het fluitje was om gezamenlijk het kabinet terug te fluiten tegen de aangekondigde BTW-verhoging. Het massale fluitconcert zou óók meteen gebruikt worden om een nieuw wereldrecord te vestigen voor het Guinness Book of Records. Een official van deze organisatie legde de meute uit dat het de bedoeling was dat iedereen 20-seconden lang tegelijk zou fluiten om een nieuw record te vestigen. Na een startteken van Isolde, de presentatrice voor de dag, deden alle aanwezigen SP’ers en hun kinderen hun uiterste best om een nieuw record te vestigen. Enthousiast deed iedereen z’n best om zo hard mogelijk te fluiten en na 10-seconden langer geblazen te hebben dan strikt noodzakelijk hield het snerpende gefluit op. De Guinness Book of Records official deed wat officials doen op zo’n moment. Hij nam wat tijd om met zijn collega’s te consulteren, waarna Hans van Heijningen op de bühne een officieel uitziend plakkaat kreeg overhandigd. De SP heeft weer een record gezet.

Na nog wat meer muziek door de Corona’s vertrokken we naar het pretpark. Bij het reuzenrad en een treintje waren arrangementen gemaakt om SP Kamerleden te ontmoeten en te spreken. Er was ook een welbezocht politiek café en een Zorgdebat met Agnes Kant en Henk van Gerve. Voorts konden de liefhebbers mee doen aan debatten over onderwijs, globalisering, en werk-en-inkomen. De diverse andere attracties in Walibi werden natuurlijk ook goed bezocht. Rond 4-uur in de middag keerden de SP-ers terug naar hun eigen terrein met podium waar hen tomatensoep en DJ-Arda te wachten stonden. Na de trekking van de loterij begon een daverend muzikaal optreden van Krezip. Nadat het publiek geënthousiasmeerd was, werd het optreden onderbroken om de SP voorzitter Jan Marijnissen het woord te laten doen.
De tekst van zijn speech is elders op deze website te horen. Na nog meer muziek door Krezip en een kort optreden van Bob Frosko vertrok rond zessen iedereen weer huiswaarts. De SP Spelendag 2008 was een leuke en leerzame dag voor jong en oud.

SP’ers fluiten kabinet terug op SPELEN08