24 oktober 2008

Warnsveld: infopunt of burgerbalie??

SP, VVD, Stadspartij, CDA, Fractie Bert Jansen en CU willen de burgerbalie handhaven zolang er geen alternatief is.
Gezamelijk is er een persbericht uitgegaan.

Persbericht Zutphen - 21 oktober 2008

Geachte redactie,

Tijdens de voorjaarsnota heeft de gemeenteraad besloten dat er een budget van € 22.500 structureel beschikbaar komt voor het handhaven van de burgerbalie in Warnsveld.
Onduidelijk is nog waar dat geld voor bedoeld is.

Dat de burgerbalie goede service biedt is duidelijk. Met twee ambtenaren, die slechts 13 uur de balie in Warnsveld bezetten, wordt 22% van alle baliezaken in de gemeente afgehandeld. Een enorme prestatie.

Bijna alle partijen in de gemeenteraad zijn van mening dat de burgerbalie in Warnsveld een meerwaarde heeft en een kans moet krijgen in het straks te betrekken Kulturhus aan de Dreiumme. Afgesproken is dat na twee jaar een evaluatie wordt gehouden.

De vraag is of de e-dienstverlening de burgerbalie overbodig maakt als iedereen thuis de documenten kan aanvragen. Zover is het nog lang niet, gezien de grote belangstelling bij de burgerbalie.

VVD, Stadspartij, CDA, SP, Fractie Bert Jansen en CU willen de burgerbalie handhaven zolang er geen alternatief is. Wij zien de € 22.500 dan ook als structureel geld voor de inrichting van de burgerbalie. De bemensing wordt betaald uit de post personeel van de gemeente. Of de ambtenaren nu achter de balie in Zutphen of in Warnsveld staan maakt voor de begroting niet uit.

Toch wil het college van B & W hier niets van weten.
Zij stellen zich op het standpunt dat het personeel en de vrijwilligers in het Kulturhus (bibliotheek, De Spil en ouderenwerk) opgeleid kunnen worden om de inwoners voldoende te kunnen voorlichten over de verschillende producten van de gemeente.
Zoals het college verder schrijft:
‘in het Cultuurhuis wordt een proactieve en digitale dienstverlening gerealiseerd die aansluit op de wensen en eisen van de bewoners’.

Deze algemene omschrijving kan je lezen als er komt een computer waar de bewoners gebruik van kunnen maken om informatie te verkrijgen, maar voor alle handelingen van de burgerbalie moet je maar naar Zutphen komen.

Dat is niet wat bijna alle partijen gezegd hebben in 2004 rond de verkiezingen voor de gemeenteraad. Ook de VVD, Stadspartij, CDA, SP, Fractie Bert Jansen en CU hebben gesteld dat de dienstverlening in Warnsveld minimaal gehandhaafd dient te worden. Wij houden ons eraan en willen een burgerbalie in Warnsveld.
Er is nog een reden: Met de invoering van de WMO komen er meer taken naar de gemeente. De zorgvraag is vaak complex en persoonlijk. Wij willen dat de burgerbalie er ook is voor die mensen die geholpen moet worden bij het invullen van de vragenlijsten.

Enquête
Het college schrijft dat er een dienstverlening moet komen die aan de wensen en de eisen van de bewoners tegemoet komt. Wij houden daarom een enquête onder de inwoners van Warnsveld. We leggen twee keuzes voor.

Keuze A.
Infopunt: Volg het standpunt van het college.
Er komt in het Kulturhus aan de Dreiumme een infomolen met folders en een computer met informatie. Wil je persoonlijk contact en wil je echt iets hebben dan moet men naar de balie in Zutphen.

Keuze B.
Volwaardige burgerbalie: Volg het standpunt van VVD, Stadspartij, CDA, SP, Fractie Bert Jansen en CU.
Er komt in het Kulturhus aan de Dreiumme een volwaardige burgerbalie waar de bezoekers door gekwalificeerd personeel te woord worden gestaan en waar alle producten aangevraagd kunnen worden. Sommige documenten, zoals paspoort en rijbewijs, dienen te worden afgehaald in Zutphen.

De enquête kan ingevuld worden op de websites van de politieke partijen

VVD: www.vvdzutphen.nl
Stadspartij: www.stadspartijzutphen.nl
CDA: www.zutphen-warnsveld.cda.nl
SP: www.zutphen.sp.nl
CU: www.zutphen.christenunie.nl

Vul de Enquête (de polleke links!) in en laat het ons weten: infopunt of burgerbalie ?