Maak de WSW beter!

18 november 2008

Maak de WSW beter!

In de vroege ochtend van woensdag 12 november, werd aan de poorten van de sociale werkvoorziening de Delta in Zutphen, het volgende pamflet (link naar PDF) uitgereikt door leden van de SP afdeling Zutphen.

De Delta biedt aan zo’n 1000 mensen met een arbeidsbeperking uit de gemeenten Bronckhorst, Brummen, Lochem, Voorst en Zutphen een aangepaste werkplek. De SP vindt dat sociale werkplaatsen een heel belangrijke rol vervullen in de samenleving, en heeft daarom in haar alternatieve begroting voor 2008, € 100 miljoen opgenomen om 4000 WSW-ers van de wachtlijst af te voeren en blijvend aan het werk te krijgen.

Het is jammer dat de 20 duizend mensen die met een WSW-indicatie op de landelijke wachtlijst voor een werkplek op een sociale werkplaats staan, nu concurreren voor een werkplaats bij de Delta met mensen die een bijstandsuitkering aanvragen. Via begeleid werk projecten als Work First, wordt iemand die een bijstanduitkering aanvraagt door de gemeentelijke instanties namelijk vaak gedwongen om een 3-maanden lange “werkervaring overeenkomst” aan te gaan met bijvoorbeeld het reintegratie bureau van de Delta, Ribé. Ribé (lees Delta) wordt goed betaald voor haar diensten door de gemeenten, en binnen de Delta worden de “workfirst-ers” vervolgens ingezet op werkplekken die ook door mensen met een WSW-indicatie zouden kunnen worden vervuld. Een iemand met een bijstandsuitkering kan maximaal drie keer een werkervaring overeenkomst aangeboden krijgen. Deze periode van 9-maanden wordt aangemerkt als negen maanden onafgebroken werk, en geeft recht op 3-maanden WW uitkering. Na afloop van de WW uitkering begint dit draaideur proces gewoon weer opnieuw. Er zijn mensen met een bijstandsuitkering in Zutphen die zo op al de verschillende afdelingen van de Delta hebben gewerkt! Dit soort praktijken holt de sociale doelstellingen van de Delta uit.
Mensen die een bijstanduitkering nodig hebben moeten bij de toewijzing van een werkplek geen voorrang krijgen boven mensen met een WSW-indicatie. Subsidie melken is niet belangrijker dan het bereiken van de oorspronkelijke sociale doelstelling van de Delta. Als je meer wilt weten ga naar www.wswplein.nl of schrijf naar de SP afdeling Zutphen zutphen@sp.nl .