Actie tegen overname NUON door Zweeds staatsbedrijf Vattenfall

27 februari 2009

Actie tegen overname NUON door Zweeds staatsbedrijf Vattenfall

Afgelopen maandag maakten energiebedrijf NUON en Vattenfall, een Zweeds staatsbedrijf, in een gezamenlijke persconferentie bekend dat NUON door Vattenfall zal worden overgenomen.

De SP vindt dit een onzalig idee, omdat uiteindelijk de consument de dupe wordt en er ook door de overname ontslagen zullen vallen. De ruim 8,5 miljard die Vattenfall investeert moet immers ergens terugverdiend worden, en de verwachting is dan ook dat de energietarieven sterk zullen stijgen. Ook zal de overname personele gevolgen hebben. De aandeelhouders – o.a. provincie Gelderland en diverse gemeenten – beweren dat zij het aan de verkoop verdiende geld gaan beleggen om met het dividend “leuke dingen te gaan doen”. Waar dat toe leidt heeft iedereen de afgelopen jaren kunnen merken. De status quo, het “binnenhalen” van dividend uit winst
uit het energiebedrijf - dat wil zeggen als (mede-)eigenaar, - is veel veiliger en logischer dan de beleggingsstrategie die met name de provincie nu voorstelt.
Tenslotte is het overlaten van een nuts-voorziening aan een buitenlands staatsbedrijf altijd risicovol in politieke zin – zie de perikelen rond de Oost-Europese aslevering
van het afgelopen jaar. Zutphen is voor enige procenten mede-aandeelhouder van NUON.

Daarom verzamelt de SP afdeling Zutphen op de markt van Zutphen op zaterdag 28 februari aanstaande handtekeningen om in ieder geval de gemeente Zutphen op de goede weg te helpen, onder het motto: “NUON verkopen? Ze zijn NUTS!”

videofragment van Omroep Gelderland