van de Fractie : Gedoogbeleid onder de loep

9 februari 2009

van de Fractie : Gedoogbeleid onder de loep

Hans Kosters, de Fractie Voorzitter van de SP in Zutphen heeft onlangs aan zijn collega’s in de andere fracties in de gemeenteraad voorgesteld om het softdrugs beleid in Zutphen eens goed onder de loep te nemen.

Hij stelt dat illegale wietteelt de maatschappij onnodig kapitalen kost. Door de niet gelegaliseerde “achterdeur” van de coffeeshops in Zutphen, wordt de criminaliteit aangewakkerd, en krijgt de consument een product aangeboden waarop geen enkele kwaliteitscontrole heeft plaatsgevonden. In zijn brief riep Hans alle partijen op om deel te nemen aan een brede, rationele dialoog met betrekking tot het reguleren van de “achterdeur” van de Zutphense coffeeshops. De (link) PowerPoint presentatie geeft meer informatie.

Hij stelt voor dat indien een dergelijke discussie leidt tot een breed maatschappelijk akkoord over wenselijke maatregelen, dat Zutphen besluit een landelijke pioniersrol te spelen, en aan Den Haag vraagt aan welke condities voldaan moet worden voordat men akkoord gaat met Zutphense maatregelenen voor de aanpak van dit schrijnende, en onnodige probleem. De SP Zutphen heeft dit onderwerp op de agenda van het college plaatsen, en stelt voor dat de gemeenteraad een commissie aanstelt die dit maatschappelijk debat initieert.