van de Fractie : Re-integratie

9 februari 2009

van de Fractie : Re-integratie

De SP fractie in de Zutphense gemeenteraad heeft schriftelijke vragen gesteld om informatie boven tafel te krijgen omtrent de echte effectiviteit van de dure re-integratie trajecten die mensen die in de bijstand komen gedwongen worden te doorlopen.

Uit reacties ontvangen op eerdere artikelen op deze site, blijkt dat er nog al wat aan te merken valt op de effectiviteit van re-integratie trajecten. Er zijn mensen in Zutphen die al zeven keer een traject hebben doorlopen en ondanks hun volle inzet nog steeds geen normale baan hebben kunnen vinden. Andere mensen klagen dat de sociale werkgemeenschap de Delta veel te veel bij re-integratie projecten betrokken raakt. De Delta is gestart om een mensen met een arbeidshandicap een aangepaste werkplaats aan te bieden. Er is zijn momenteel 138 arbeidsgehandicapten in Zutphen die op een wachtlijst staan om een werkplek te krijgen bij de Delta. Desondanks biedt de Delta momenteel aan 82 niet gehandicapte Zutphenaren een werkplek aan via re-integratie trajecten. De SP in Zutphen vindt dat de Delta, net zo als de schoenmaker, bij zijn leest moet blijven. Om de feiten nu eens netjes boven de tafel te krijgen, hebben we de volgende vragen gesteld;

• 1. Aantal re-integratietrajecten gefinancierd in de laatste vijf jaar.
  • 2. Aantal uitkeringsgerechtigden dat in de laatste vijf jaar een re-integratietraject is aangeboden.
  • 3. Om de ontbrekende informatie in het hieronder weergegeven schema te verstrekken: Werkervaring achtergrond van in de gemeente Zutphen wonende integratiekandidaten
  • 3.1 Werkervaring jaren kandidaten ouder dan 50: Aantal:?
  • 3.2 Werkervaring jaren kandidaten ouder dan 45: Aantal:?
  • 3.3 Werkervaring jaren kandidaten ouder dan 40: Aantal:?
  • 3.4 Werkervaring jaren kandidaten ouder dan 35: Aantal:?
  • 3.5 Werkervaring jaren kandidaten ouder dan 30: Aantal:?
  • 4. Aantal uitkeringsgerechtigden dat aan het eind vanher re-integratietraject weer in de WW zijn terechtgekomen.
  • 5. Het aantal mensen dat in de laatste vijf jaar twee of meer re-integratietrajecten heeft doorlopen.
  • 6. Het aantal vaste (= langer dan 12 maanden) arbeidplaatsen dat middels het reintegratie financiering is gecreëerd over de gerapporteerde periode.
  • 7. De kosten van een: 3, 6 en 9 maanden re-integratietraject.
  • 8. Het aantal en de namen van de bedrijven dat is ingehuurd over de laatste vijf jaar om re-integratietrajecten uit te voeren.
  • Wordt vervolgd...