Opschorting Uitkeringsrecht

20 maart 2009

Opschorting Uitkeringsrecht

Het lijkt wel alsof de uitkerings- administratie van de sector Samenleving en Sociale Zaken van de gemeente Zutphen zichzelf een nieuwe taak heeft aangemeten, nl. het zoveel mogelijk vertragen van de betaling van uitkeringen. Dit maken we op uit de signalen die we de laatste tijd via onze Hulpdienst ontvangen.

Wat is er aan de hand? Aan het eind van de maand krijgt iedere ontvanger van een WWB-, Ioaw-, of Ioaz-uitkering in de gemeente een formulier toegestuurd. Hiermee moeten eventuele wijzigingen in iemands adres of inkomen worden doorgegeven aan de uitkeringsinstantie. Je zou verwachten dat na ontvangst en goedkeuring van deze maandelijkse verklaring, de uitkeringsadministratie overgaat tot het betalen van de uitkering. Artikel 22 van de Ioaw stelt zelfs dat de uitkering op eerste dag van de maand betaald moet worden.

Nadat de verklaring is afgegeven, wordt er vaak om onduidelijke redenen een opschortingbeschikking uitgevaardigd door de uitkeringsadministratie, ook als er helemaal niets mis is met de ingeleverde verklaring. Dit betekent dat de uitkering niet direct betaald gaat worden. Met deze sanctie wordt de uitkeringsgerechtigde ervan beschuldigd, dat hij/zij de maandelijkse verklaring niet heeft ingeleverd. In hetzelfde briefje word je uitgenodigd om vóór het eind van de maand het (willekeurig verzonnen) verzuim te herstellen. Ook word je gewezen op de mogelijkheid een bezwaar-schrift in te dienen, als je het niet eens bent met de opschorting.

Als een uitkeringsgerechtigde klaagt dat deze sanctie onterecht wordt opgelegd, krijgt hij hele rare argumenten te horen. Er wordt gezegd dat de opschorting maar tijdelijk is en dat de administratie ervan uitging dat hij wel vergeten zou zijn om inkomsten op te geven(?). Op deze manier word je als klant in het beklaagde bankje geplaatst. Men neemt automatisch aan dat de getekende, maandelijkse verklaringen vals en/of in-compleet en/of te laat zal zijn.

Dit beleid van de uitkeringsadministratie is in strijd met artikel 41 van het handvest van de grondrechten van de Europese Unie. Dit garandeert het recht van de burger op goede en eerlijke administratie. Het verzinnen van argumenten om sancties te heffen en het betalen van uitkeringen te vertragen is hier duidelijk mee in strijd. Deze aanpak werkt bovendien stigmatiserend en het doet afbreuk aan het zelfrespect en de eigenwaarde van de uitkeringsgerechtigden.

Het is geen grapje om van een uitkering te moeten rondkomen. Het kan gewoon niet bestaan dat een overheidsdienst het zich permitteert om haar cliënten maandelijks automatisch van verzuim te betichten. Om de slechte en goede ervaringen van de Zutphense uitkeringsgerechtigden verder te inventariseren, roepen we iedereen op om haar of zijn ervaringen met ons te delen.
Schrijf over je eigen ervaring naar: zutphen@sp.nl
of doe de melding via dit formulier.