Over hebzucht, NUON-aandelen en korte termijn-politiek

19 april 2009

Over hebzucht, NUON-aandelen en korte termijn-politiek

De Zutphense SP bezocht donderdag 16 april in Nijmegen een informatie- en debatavond over de verkoop van de Nuon-aandelen aan het Zweedse staatsbedrijf Vattenfall. De avond was ge-organiseerd door de Gelderse Statenfractie van de SP. Deelnemers aan het eerste debat waren professor Hans Schenk, fusie-econoom aan de universiteit van Utrecht, André Jurjus, directeur van de Vereniging Marktwerking in Energie en Frank van den Heuvel, ex RABO-man, en directeur van het Zeeuwse coöperatieve energie bedrijf Delta Energie Zeeland.

Het wetenschappelijk onderzoek van Professor Schenk wijst uit dat van de 250.000 door hem onderzochte fusies, tussen de 65 en 85 procent niet slaagt. Hij vindt dat er op de Nederlandse energiemarkt genoeg ruimte is voor drie of meer gezonde, concurrerende energiebedrijven. Hij keurt de plannen van de Provincie Gelderland en o.a. de gemeente Zutphen om hun NUON aandelen te verkopen, zonder meer af. De eenmalige opbrengst van de verkoop is aanlokkelijk voor een politicus die alleen op korte termijn denkt. Je kunt natuurlijk leuke dingen doen voor je kiezers, maar je slacht zo wel de kip met de gouden eieren. Uiteindelijk zullen diezelfde kiezers, in hun rol als consument, het gelag moeten betalen voor deze onverstandige stap, zo waarschuwt hij. Directeur Frank van den Heuvel van Delta Energie Zeeland is het eens met professor Schenk. De verkoop van NUON-aandelen zal leiden tot stijgende prijzen. Hij maakt ook duidelijk dat het de markt is en niet de Energie Kamer van de regering in Den Haag, die de elektriciteitsprijs bepaalt. Als de provincies en de gemeenten hun NUON aandelen verkopen, verliezen ze niet alleen een heel gezonde jaarlijkse winstuitkering, maar ook de mogelijkheid om op de lange termijn de economische belangen en de milieubelangen van hun kiezers te verdedigen in de aandeelhoudersvergaderingen van NUON.

Na een korte pauze legt Meike Baretta, een vertegenwoordigster van Greenpeace, uit waarom veel mensen in Zweden Vattenfall een “milieuboef” noemen. Hoewel het bedrijf in Zweden over milieuvriendelijke waterkracht centrales beschikt, is het ook de eigenaar van zeer vervuilende bruinkoolcentrales in Duitsland en Polen. Deze braken niet alleen gigantisch veel CO2 uit, maar vegen ook hele dorpen en bossen van de kaart met hun mijnbouwoperaties aan het aardoppervlak. Plannen om NUON aan het op milieugebied niet hoog aangeschreven Vattenfall te verkopen, stroken daarom duidelijk niet met het met de mond beleden beleid van de provincie om goed en verstandig met het milieu en onze toekomst om te gaan.

Vervolgens komt Harry Keereweer, gedeputeerde voor de PvdA in de Provincie Gelderland, aan het woord. Hij begint zijn betoog door uit te leggen waarom NUON verkozen heeft niet in te gaan op de uitnodiging om op deze avond aanwezig te zijn. Waarom hij, als volksvertegenwoordiger verkiest om NUON te verexcuseren blijft een open vraag. Maar het wordt nog curieuzer als hij met de reden voor de verkoop van NUON op de proppen komt. Hij en de zijnen schijnen het namelijk niet gepast te vinden dat publieke organen als provincies en gemeenten over aandelen van bedrijven in de privésector beschikken. Waarom dit niet past, legt hij niet uit. Dus(?) verkoopt hij liever de NUON aandelen aan Vattenfall, en vergeet voor alle gemak dus even dat Vattenfall zelf een Zweeds staatsbedrijf is. Waarom een Zweeds publiekorgaan wèl en een Nederlands publiekorgaan nièt over belangen in een (NB. Nederlandse) privéonderneming mag beschikken, daar moest iedereen naar blijven raden. De wetenschappelijk onderlegde argumenten van professor Schenk over de bewezen nadelen van schaalvergroting veegt hij als “doemdenken” van de tafel.

Daarna komt er nog een aap uit de mouw want het wordt duidelijk dat Vattenfall de aankoop van de NUON-aandelen voornamelijk zal financieren met vreemd (dus geleend) kapitaal. Na de aankoop plaatst Vattenfall deze schuld op de balans van NUON, dat vervolgens geacht wordt deze schuld weer af te lossen met geld dat - u raadt het al - opgebracht moet worden door de NUON-klanten, u en ik.

SP Tweede-Kamerlid Paulus Jansen, maakte duidelijk dat ook nog vermeld moet worden dat de Nederlandse staat jaarlijks waarschijnlijk zo’n 160 miljoen minder belasting van NUON gaat ont-vangen, als het bedrijf in Zweedse handen verdwijnt. Frank van den Heuvel breekt nog een lans voor het coöperatief gedachtegoed.

De Zutphense SP bedankt Nico Heijmans voor de prettige manier waarop hij de avond leidde. Dit initiatief heeft ons geholpen alle argumenten weer eens goed op en rijtje te zetten. Kennis die we zullen gebruiken om ook in Zutphen te proberen de verkoop van NUON-aandelen te voorkomen. Verstandige Zutphenaren houden er niet van als politici een onnodige hypotheek nemen op de toekomst van onze kinderen en hun welvaren en welzijn.

Meer informatie?

artikel gelderlander Fusie-Nuon-en-Vattenfall-is-slecht-voor-de-burger.ece