Campagne Europese verkiezingen 2009

4 juni 2009

Campagne Europese verkiezingen 2009

We hebben in Zutphen uitgebreid campagne gevoerd voor de verkiezingen van het Europese Parlement. Daarbij hebben we ook behoorlijk wat steun verleend met betrekking tot de ons omringende dorpen en gemeenten, o.a. in Eefde, Vorden, Gorssel (plakken) en Borculo (actie Kartika).

Ten eerste een paar acties op een rijtje:

• Een debatavond waarbij Kartika Liotard en kandidaten van de PvdA en D66 ook vertegenwoordigd waren in de Hanzehof in Zutphen.
  • Een extra “marktdag” in Zutphen op 23 mei. Dit als aanvulling op de “reguliere” marktdag die we sinds januari 2008 elke laatste zaterdag in Zutphen houden. Deze marktdag was geheel in het teken van de verkiezingen op 4 juni.
  • De marktdag van 30 mei in Zutphen. Ook deze dag was geheel bedoeld als campagnedag voor de verkiezingen. Op beide marktdagen hebben we voor een iets ander concept m.b.t. de organisatie gekozen. Vrijwel alle leden die aan deze marktdagen meedoen hebben in plaats van twee groepen nu één groep gevormd.
    Op 30 mei werd een tandje bijgezet door een paar uurtjes langer te blijven. Een grotere groep SP-ers op de markt werkt als een magneet, want de aanloop aan de kraam en naar de mensen verspreid over de markt was groter dan normaal. Hier zijn een paar foto’s te vinden.
  • Op woensdag 2 juni hebben we ad-hoc een extra marktdag “gedaan” in Warnsveld.
  • Buurten in de buurt: op twee dagen gelopen in twee verschillende buurten. Deur aan deur de ZO-krant verspreid en waar nodig wat vragen gesteld (“gaat u stemmen”, etc.). Opvallend was dat een groot aantal mensen aangeeft te zullen stemmen.
  • Verspreiden van de overige ZO-kranten in Zutphen, Vorden en Warnsveld via de folderaars.
  • De plakactie in Borculo, met Kartika Liotard. Een NRC-fotograaf was hierbij aanwezig, en een artikel verscheen in de weekkrant van NRC Handelsblad van 30 mei. Dit artikel met foto’s is ook te vinden op de www.europa.sp.nl.
  • Dan een paar resultaten (vóór de verkiezingen):

• Alle 3000 sponzen-met-kaartje zijn “los” en hetzelfde geldt voor de Taalboekjes, een groot deel van de verkiezingsprogramma’s, de “Nieuwe Koers”, de ZO-krant en ander materiaal.
  • Dit betekent dat (afgezien van een paar mensen van buiten Zutphen en Warnsveld) ongeveer 14% (Zutphen) resp. 9% (Warnsveld) van de bewoners één van de bovenstaande materialen (sponzen, flyers, etc.) op de markten heeft ontvangen. Het bereik op de markten is dus behoorlijk groot!
  • Een groot deel van de aangesproken marktbezoekers geeft aan te zullen stemmen. Hetzelfde beeld zien we als we gaan buurten. Ook zijn er aardig wat mensen “omgepraat” die in eerste instantie aangaven niet te gaan stemmen, maar na bijvoorbeeld een opmerking (Europa bemoeit zich met ons, dan mag u zich ook wel eens met Europa bemoeien) “om”waren.
  • We zijn in Zutphen en Warnsveld natuurlijk enorm benieuwd naar de resultaten, maar hebben daar nu al een gemiddeld positiefgevoel over.

Marktcoördinator
    Wim Musch