Woonbedrijf goochelt met cijfers

18 juli 2009

Woonbedrijf goochelt met cijfers

De Hulpdienst van de SP heeft goede redenen om de uitslag van de stemming over de sloop en renovatie in twijfel te trekken. Volgens het Woonbedrijf Warnsveld is 87 % van alle mensen die wonen aan de Scheurkamp/Bieshorstlaan het eens met de plannen voor sloop en renovatie van hun huis. Volgens de SP-Hulpdienst mag er niet op deze manier geteld worden, omdat het gaat om twee verschillende soorten woningen, nl eengezinswoningen (voornamelijk renovatie) en seniorenwoningen (sloop).

Het Woonbedrijf Warnsveld en de Bewonersvereniging Scheurkamp/Bieshorstlaan weigeren hierover met de Hulpdienst te praten, daarom heeft de Hulpdienst van de SP op zaterdag 11 juli de bewoners van de seniorenwoningen bezocht met het doel uit te zoeken hoeveel van hen het eens zijn met de sloop van hun woningen.
Aan de Scheurkamp/Bieshorstlaan staan 26 seniorenwoningen, waarvan er 25 bewoond zijn (één woning wordt gebruikt als kantoor). Van de 20 bewoners die thuis waren, gaven er maar liefst 18 onomwonden aan niet akkoord te gaan met het Sociaal Statuut waarin de plannen voor sloop en renovatie door de belangenvereniging BSB en het Woonbedrijf zijn beschreven. Slechts één huurder was akkoord met het statuut en één wilde niet meedoen met de enquête.
De Hulpdienst gaat ervan uit dat de 26 seniorenwoningen samen één wooneenheid vormen. Uit het onderzoek van de SP-Hulpdienst blijkt dat in ieder geval 74 % van deze wooneenheid TEGEN het sociaal statuut is.
Nu met cijfers gestaafd kan worden hoe de mening van de senioren is, gaat de Hulpdienst op zoek naar wegen om de gehele groep ondersteuning te bieden.