Woonbedrijf Warnsveld wil seniorenwoningen slopen

3 juli 2009

Woonbedrijf Warnsveld wil seniorenwoningen slopen

Van alle wooncorporaties in de buurt, heeft de Stichting Woonbedrijf Warnsveld een goede reputatie opgebouwd als kleinschalig en klantvriendelijk woonbedrijf. Jammer genoeg heeft deze gunstige reputatie nu een flinke deuk opgelopen, omdat het woonbedrijf heeft besloten de seniorenwoningen aan de Scheurkamp en de Bieshorstlaan te slopen en te vervangen door nieuwe, duurdere appartementen.

Interview Engbert Gründemann met Berkelstroom FM over deze kwestie.
U kunt het interview hieronder beluisteren.

(klik op de rode play-knop)

Het woonbedrijf is echter wettelijk verplicht om aan te tonen dat minimaal 70 procent van de huurders akkoord gaan met de sloopplannen. Hoe doe je dat? De bewoners van de senioren-woningen gaan echt niet akkoord met de sloop.

SOAB, een adviseursbureau uit Breda voor de woning en leefomgeving wist echter raad. Grenzend aan de seniorenwoningen staan eengezinswoningen van hetzelfde woonbedrijf en die konden eigenlijk best een opknapbeurt gebruiken. Dus wordt de renovatie van deze 56 woningen bij het plan betrokken. Er is nu één herstructureringsplan met 2 onderdelen:
a. de sloop van 26 seniorenwoningen
b. de renovatie van 56 eengezinswoningen.

Vervolgens wordt de Belangenvereniging (BSB) voor het karretje van het Woonbedrijf gespannen. De BSB moet ervoor zorgen dat haar leden akkoord gaan met de renovatie van hun woning. En wie wil nou niet dat z'n woning wordt opgeknapt?

De volgende stap is het formuleren van een “Sociaal Statuut” waarin de herstructureringsplannen beschreven staan. Daarna wordt de belangenvereniging opgedragen haar leden te laten stemmen voor dit asociaal statuut. We gebruiken bewust de term asociaal want de huurders krijgen geen gelijke keuze voorgelegd. U begrijpt het al, het wordt een ongelijk strijd. De meerderheid van bewoners van de eengezinswoningen stemmen natuurlijk vóór het opknappen van hun eigen woning en door dat te doen wordt er ook gelijk voor de sloop van de seniorenwoningen gestemd.

Veel van de bejaarde bewoners zijn zo boos over deze onbillijke gang van zaken, dat ze de hulp van de SP hebben ingeroepen. Eerder was men altijd voorgehouden dat niemand gedwongen zou worden te verhuizen, dus veel van de bewoners van de seniorenwoningen hadden altijd gedacht dat het wel niet zo’n vaart zou lopen.

Omdat menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit de morele uitgangspunten zijn waarop de SP haar beleid baseert, heeft de afdeling Zutphen besloten om te kijken of de gedupeerde bewoners van de seniorenwoningen kunnen worden geholpen.

Met de gedupeerde bewoners wordt onderzocht of het mogelijk is juridische stappen te ondernemen om te zorgen dat niemand wordt gedwongen te verhuizen. De SP vindt het onbegrijpelijk dat de Stichting Woonbedrijf Warnsveld zo op de sloop van de seniorenwoningen gebrand is, dat ze er niet voor terugdeinst om tweespalt en onrust te zaaien in deze rustige woonwijk.