Gedupeerde senioren Warnsveld vormen Initiatiefgroep

10 augustus 2009

Gedupeerde senioren Warnsveld vormen Initiatiefgroep

Op 21 juli kwamen de bewoners van de seniorenwoningen aan de Scheurkamp en Bieshorstlaan in het zalencentrum de Pauw in Warnsveld bijeen om zich te beraden hoe ze kunnen voorkomen dat ze gedwongen worden te verhuizen. Het Woonbedrijf Warnsveld wil hun woningen slopen om op die plaats een appartementencomplex neer te zetten. De goed bezochte vergadering besloot om de Initiatiefgroep Seniorenwoningen Scheurkamp en Bieshorstlaan op te richten, met als doel de dreigende gedwongen verhuizing te voorkomen.

De bewoners stelden de heer A. Heino aan als hun woordvoerder en machtigden hem om de Stichting Woonbedrijf Warnsveld te verzoeken het sociaal statuut op zulk een wijze te wijzigen dat de eerdere afspraken gestand worden gedaan. Ook kreeg de heer Heino van de vergadering de opdracht om te onderzoeken of het mogelijk is om juridische stappen te ondernemen om gedwongen verhuizing te voorkomen.
De Hulpdienst van de SP Zutphen heeft de bewoners geassisteerd bij de organisatie van deze oprichtingsvergadering. Hans Kosters, de fractievoorzitter van de SP in Zutphen, verzekerde de bewoners dat hij in de gemeenteraad zijn uiterste best zal doen voor de senioren; de rust en het woongenot van de senioren moet worden hersteld. De heer Jacques van der Pal, de vertegenwoordiger van de CDA Zutphen-Warnsveld was ook aanwezig. Hij sloot zich hierbij aan.
De eerste officiële daad van de heer Dolf Heino als voorzitter van de Initiatiefgroep was het ondertekenen van een protestbrief namens de Initiatiefgroep aan de directeur van Stichting Woonbedrijf Warnsveld. In de brief wordt gesteld dat de gevolgen van de renovatieplannen voor de bewoners van het plangebied voor de bewoners van de seniorenwoningen onevenredig ongunstiger zullen zijn dan voor de andere huurders in het plangebied. Ook verzoekt de Initiatiefgroep het woonbedrijf rekening te houden met de belangen van deze hoogbejaarde huurders. De SP-Hulpdienst zal de Initiatiefgroep desgevraagd blijven ondersteunen.