Re-integratie trajecten

13 september 2009

Re-integratie trajecten

De raadsleden van de SP stuurden op 1 februari 2009 een brief naar het college van burgemeester en wethouders met vragen over de re-integratietrajecten. (Zie Reïntegratie, 09-02-2009). Re-integratie is de naam van het proces dat mensen die langer dan zes maanden werkeloos zijn of een bijstandsuitkering aanvragen gedwongen kunnen worden te volgen. Volgens de gemeentelijke re-integratie verordening is het doel van deze omstreden dwangmaatregel de kansen van uitkeringsgerechtigden op een volwaardige arbeidsplaats te verhogen. Een commercieel re-integratiebureau stippelt daartoe een re-integratie traject uit, dat in theorie weer tot re-integratie van de uitkeringsgerechtigden op de arbeidsmarkt moet leiden.

De SP vroeg in deze brief naar de resultaten van re-integratietrajecten - met andere woorden: hoeveel mensen hebben nu vast werk gekregen door de cursussen en begeleiding die door de gemeente zijn ingekocht.

Het antwoord van de gemeente kwam pas op 19 juni. Hierin stond dat de gemeente niet kan aangeven hoeveel re-integratietrajecten de afgelopen 5-jaar zijn gefinancierd zijn in Zutphen via het UWV/Werkbedrijf. Wél was bij de gemeente bekend dat via de Wet Werk en Bijstand de laatste 5-jaar maar liefst 3,233 re-integratietrajecten zijn gefinancierd door Het Plein. Helaas heeft meer dan 95 % van deze peperdure trajecten voor de deelnemers niet tot een vaste baan geleid!

Op 12 augustus lichtte de wethouder het antwoord van de gemeente nog verder toe in een gesprek met de SP-fractievoorzitter, Hans Kosters. De wethouder sprak de SP schatting niet tegen dat er de afgelopen 5-jaar minimaal 2,500 re-integratietrajecten via het UWV/Werkbedrijf zijn gefinancierd. Dus in totaal zijn er niet minder dan 5,700 trajecten gefinancierd de afgelopen 5-jaar in Zutphen. En dat terwijl de gemeente een werkende bevolking heeft van slechts 22,500 mensen. Er is natuurlijk iets goed mis met een maatschappij die meer dan een kwart van haar werkende bevolking dwingt om trajecten te volgen die niet tot het beoogde doel leiden.

De wethouder erkende dat het geen nut heeft om nog langer lukraak re-integratietrajecten te financieren. Hij gaf ook aan dat het college niet tevreden is met de resultaten van de re-integratietrajecten. Daarom wil de gemeente in de toekomst de re-integratie meer in eigen beheer uitvoeren. De wethouder beloofde verder ook dat de gemeente erop toe zal zien dat de nieuwe maatregel om de WSW wachtlijst te reduceren, niet tot onnodige problemen zullen leiden bij mensen met een arbeidshandicap die op de WSW-wachtlijst staan.

Het was een veelbelovend gesprek, in alle opzichten. Het werd duidelijk dat de gemeente veel goede voornemens heeft om de gang van zaken rond de re-integratietrajecten te verbeteren. De SP-fractie zal nauwlettend in de gaten houden of deze goede voornemens ook worden uitgevoerd.