Senioren zeggen massaal lidmaatschap BSB op!

25 oktober 2009

Senioren zeggen massaal lidmaatschap BSB op!

Warnsveld: De overgrote meerderheid van de bewoners van de seniorenwoningen aan de Scheurkamp en Bieshorstlaan in Warnsveld, hebben op advies van hun advocaat hun lidmaatschap van de Bewonersvereniging Scheurkamp/Bieshorstlaan (BSB) opgezegd. Ze zijn ontevreden over de manier waarop de BSB hun belangen tot dusver heeft behartigd. Ze moesten tot de conclusie komen dat de BSB de belangen van het woonbedrijf Warnsveld boven het belang van haar eigen (senior)leden heeft gesteld. De BSB is namelijk akkoord gegaan met de sloop van de seniorenwoningen, terwijl deze nog in puike staat verkeren. Dit om ruimte te maken voor de bouw van een appartementencomplex, waar het Woonbedrijf natuurlijk alle belang bij heeft. (Zie "Woonbedrijf verstopt zich" voor de geschiedenis.)

Inmiddels heeft de BSB de lidmaatschapopzeggingen schriftelijk bevestigd. Dit ging middels een briefje, op gewoon papier zonder ook maar een fatsoenlijk BSB briefhoofd. In het ongetekende briefje stelt het BSB bestuur ijskoud dat het de belangen van de (n.b. opzeggende .!.) leden optimaal behartigd heeft. Hoewel in het BSB-statuut nadrukkelijk staat dat opzegging van het lidmaatschap ingaat in oktober en de senioren hun lidmaatschap hebben opgezegd vóór deze datum, schrijft het BSB-bestuur (ten onrechte dus) dat de opzegging pas met ingang van 1 januari 2010 zal ingaan. Op deze manier kan de BSB in oktober nog even pronken met het lidmaatschap van de senioren tijdens haar ledenvergadering, om zo haar in scène gezet “mandaat” verder te profileren.

En dat is typisch voor de hele gang van zaken rond de schaamteloze schertsvertoning die het woonbedrijf Warnsveld heeft georganiseerd om een maatschappelijk draagvlak voor haar renovatieplannen in deze buurt te demonstreren. Het enige wat het woonbedrijf met de door haar gefinancierde acties tot nog toe heeft bereikt is het wegnemen van het woongenot en een rustige oude dag voor de bewoners van de seniorenwoningen. Door zich niet te houden aan de afspraak dat er geen gedwongen verhuizingen zullen plaatsvinden, heeft men volstrekt onnodig tweespalt gezaaid en ongenoegen georganiseerd. De senioren uit deze prachtige wijk weten nu slechts één ding zeker: als het aan het Woonbedrijf Warnsveld ligt, is het met hun rust gedaan.

Het idiote van de hele gang van zaken is dat het nog zeker een jaar of drie à vier gaat duren voordat de vervangende woonruimte is gebouwd. De bewoners van de seniorenwoningen zijn op zich helemaal niet tegen nieuwbouw of wijkvernieuwing maar wél tegen de onheuse, denigrerende en respectloze manier waarop het woonbedrijf met de belangen van de senioren omspringt. Tijdens het hele renovatieproces liepen de zaken niet goed. Het Woonbedrijf Warnsveld heeft de bewonersvereniging BSB opgericht. Nu de BSB eenmaal bestaat, wordt ze gebruikt als democratische schaamlap voor het winstbejag van het Woonbedrijf.

Vanaf de oprichting heeft er binnen het bestuur van de BSB een stoelendans plaatsgevonden. Er is net zo lang met bestuursleden geschoven, totdat Woonbedrijf Warnsveld een BSB-ploeg had, die bereid was om naar haar pijpen te dansen. Omdat te doen, moest het BSB bestuur wél eerst een overeenkomst tekenen met het woonbedrijf dat in feite haar rol als assertieve belangenvereniging de nek omdraait . Het échte werk nl. het ensceneren van het maatschappelijk draagvlak voor de sloop, wordt voor de BSB gedaan door een extern expert. Deze expert wordt door Woonbedrijf Warnsveld betaald. Al deze commotie in Warnsveld had kunnen worden voorkomen als de oorspronkelijke afspraak dat niemand gedwongen wordt om te verhuizen, zou zijn nagekomen.

1Artikel 8, lid 4 v.d. “projectovereenkomst”met het woonbedrijf en de BSB stelt namelijk dat alle informatie aan de leden van de projectgroep op vertrouwelijke basis wordt gegeven. Voorts mag alleen de (door het woonbedrijf ingehuurde) projectleider als woordvoerder optreden over zaken omtrent het planproces voor de projectgroep.