ChristenUnie wil burger het referendum weer ontnemen

8 november 2009

ChristenUnie wil burger het referendum weer ontnemen

Van de Fractie: ( 3 nov. 2009) Eén van de zaken die maandag 2 november in de forumvergadering van de gemeenteraad aan de orde kwam, was een motie van de ChristenUnie (CU) om de referendumverordening maar weer af te schaffen! Nog geen vier jaar geleden werd deze verordening op initiatief van de SP en D66 ingesteld om de bevolking een kans te geven zich uit te spreken over een besluit dat de raad gaat nemen of al heeft genomen. De CU stelt echter dat een referendum geen geschikt instrument is voor complexe projecten en vervolgt dat dit onlangs bewezen is omdat de raad op 21 september een geldig verzoek voor een referendum over de IJsselsprong heeft afgewezen.

Dit is natuurlijk behoorlijk krom geredeneerd. In Zwitserland wordt het referendum al jaren tot grote tevredenheid van de bevolking gebruikt als een soort van lakmoesproef om te zien of er voor een besluit voldoende draagvlak is. De bevolking kan zo voorkomen dat megalomane politici er ingrijpende projecten doordrukken tegen de wil van hun electoraat.

Het verzoek om een referendum over de IJsselsprong is afgewezen, omdat de meerderheid van de raad geen duidelijke vraag aan de burgerij wìl stellen over de wenselijkheid van het ontkoppelen van de grootschalige woningbouw en het noodzakelijke werk aan de rivier. Men is bang voor een negatief antwoord. Er is gewoon te veel politiek kapitaal geïnvesteerd in de grootschalige “alles-in-één-keer” aanpak, om nu het risico te nemen door de bevolking te worden teruggefloten via een referendum.

Hiermee gaat men gemakshalve voorbij aan het feit dat er een heel breed draagvlak was voor het referendum, dat door twee keer zo veel mensen werd ondersteund als noodzakelijk is. Door hardnekkig voet bij stuk te houden mist de gemeenteraad ook een welkome kans om zich nog eens goed te beraden over de oorspronkelijke grootschalige plannen, die gesmeed zijn vóór dat de huidige kredietcrisis een feit was. Het economisch klimaat is intussen drastisch veranderd en Zutphen moet zich klaarmaken voor consolidatie of krimp en niet groei.

Daarnaast wordt het dagelijks duidelijker dat er binnenkort iets aan de oude IJsselbrug gedaan moet worden. De SP is samen met veel Zutphense ondernemers ook vóór het plan om een derde IJssel brug te bouwen. Deze onontkoombare innovatie is echter niet in de huidige IJsselsprong-plannen opgenomen, hetgeen natuurlijk wel slim zou zijn, als je wilt voorkomen dat er zo meteen wéér gesloopt moet worden.

Maar de competente voorzitter van de forumvergadering, stond niet toe dat de IJsselsprong-problematiek opnieuw de vergadering ging domineren. De VVD was bereid om samen met de CU een initiatiefvoorstel in te dienen om de referendumverordening buiten werking te stellen. Maar de meerderheid van de raad gaf duidelijk te kennen zich voorlopig niet met de plannen van de CU te kunnen verenigen. Als de raad nu zou kunnen leren om over complexe problemen een simpele vraag te stellen, is er dus toch nog hoop voor de naar inspraak snakkende burgerij.