Psychiatrische hulpverlening in de knel!

4 december 2009

Psychiatrische hulpverlening in de knel!

Ruim 150 mensen in Zutphen die via de centra van Radar in de Stoven en op het Dack nabij het NS station psychiatrische begeleiding ontvangen van stichting Radar, zijn onzeker over de toekomst van hun opvang.

Radar verkeert in financiële problemen omdat het belangrijke werk van deze organisatie gefinancierd gaat worden uit de WMO-pot (Wet Maatschappelijke Ondersteuning), waar Radar zelf niet uit mag putten.

Radar helpt mensen met psychiatrische problemen te functioneren in de maatschappij. Het GGNet gaat waarschijnlijk de dienstverlening weer overnemen. Tot 2001 was Radar namelijk financieel en bestuurlijk verbonden aan het GGNet. Onder druk van de marktwerking moest Radar echter verzelfstandigen. Nu wordt Radar dus weer wegbezuinigd.

De cliënten van Radar willen snel duidelijkheid over wat de toekomstplannen zijn. De SP Zutphen vindt dat er gestopt moet worden met het sollen met de zwaksten in de maatschappij. Ook (ex-)psychiatrische patiënten hebben het recht om te weten waar ze aan toe zijn.