Van de Fractie 17 maart 2010

19 maart 2010

Van de Fractie 17 maart 2010

De populaire, vertrekkend PvdA-wethouder Willem Geerken kreeg tijdens het vragenkwartiertje in de gemeenteraad van twee politieke partijen vragen over het DWK (Koninklijke buurt- en speeltuinvereniging Het Deventerwegkwartier). De vragen betroffen het besluit van het bestuur van het DWK om haar leden te adviseren niet akkoord te gaan met de plannen van de gemeente voor het Multifunctioneel Centrum (MFC) Noordveen.
De ChristenUnie wilde weten of het DWK-besluit de uitbreiding van de katholieke basisschool J.F. Kennedy zou belemmeren en de PvdA wilde weten waarom de wethouder niet eerder wist dat er geen draagvlak was voor het MFC Noordveen binnen het DWK.

In zijn antwoord gaf wethouder Geerken aan dat ook zonder het DWK de MFC-plannen gewoon kunnen doorgaan aan de overkant van de straat. Dus de basisschool hoeft zich geen zorgen te maken. Hij gaf echter geen duidelijk antwoord op de vraag van zijn eigen politieke partij en stelde zelfs dat hij niet begreep waarom het DWK niet akkoord gaat met zijn plannen, want de vereniging zou binnen het nieuwe MFC geen vierkant meter minder krijgen dan het DWK nu tot haar beschikking heeft.
Deze laatste opmerking getuigt helaas niet van gedegen dossierkennis bij de wethouder. De uitvoering van de MFC-plannen zou namelijk niet alleen het DWK dwingen voor een lange periode haar deuren te sluiten, maar de buurtvereniging zou ook voorgoed de regie over haar eigen gebouwen en grond verliezen. Kostbaar erfgoed dat de Zutphense gemeenschap met noeste arbeid en verenigingszin sinds 1936 heeft opgebouwd.

De SP vindt het begrijpelijk dat het DWK-bestuur niet gelooft dat het belang van de vereniging gediend wordt door het MFC. De ervaring met het MFC de Mene in Leesten laat duidelijk zien dat het niet aan de behoefte van de buurtbewoners voldoet. Een paar voorbeelden:

• 1. De Mene is zo duur dat het wijkteam in Leesten niet in het MFC kan vergaderen.
  • 2. Personeelsleden van Stichting Welzijnswerk Zutphen klagen dat ze zaalruimte die bedoeld is voor buurtwerk moeten opofferen om ruimte te maken voor het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG).
  • 3. Een van de grootste gymnastiekverenigingen in Zutphen klaagt dat de gymnastiekzaal in de Mene ‘s avonds meestal leeg staat en niet voor hen beschikbaar is om beheertechnische redenen.
  • Als de ambtenaren van wethouder Geerken het DWK-bestuur niet kunnen overtuigen dat het in het belang van het DWK en de wijk is om mee te werken aan de totstandkoming van het MFC Noordveen, kan er van het DWK bestuur niet verwacht worden dat ze haar leden adviseert om akkoord te gaan met het oude plan voor een MFC Noordveen.